מבט לחלון (עלילתי), תשס”ו

כפר הנוער הדתי, כפר חסידים

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: ישי פארן, ענת מכאליס, איתי אליאס

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

אלימות

משפחה

ניתוח תוכן

אלימות: מתן הוא ילד בודד שבמהלך הסרט מתקלף סיפורו האישי. נראה כי הוא מבודד את עצמו לא רק בגלל היותו בן אתיופי לאם לבנה ולא ברור היכן אביו, אלא משום שהוא סובל מאלימות בבית הספר ומחוץ ללימודים. זהו הציר שמשפיע על חייו. האלימות גורמת לו להפסיק לבוא לבית הספר, לצבור פער בידע ובמיומנויות למידה, להתרחק מחברים ובחוסר תשומת לב של עולם המבוגרים שעוקב אחריו ואמור ללוות אותו. האלימות כופה עליו בדידות וצובעת את כל עולמו בצבעים קודרים שהוא הולך ומתכנס בתוך עצמו וחסר ביטחון לגבי היכולת שלו להשתלב. זהו מדרון מהיר המתרחש משום שאין בסביבתו מי שרואה אותו. אימא שלו עסוקה בהישרדות יומיומית והעובדת מהעירייה נשלחת מצד הפיקוח ולא מבינה את מהות המצוקה שהוא שרוי בתוכה. למזלו, אדם מבוגר, שמתברר כי הוא סבו, רואה אותו ומצליח לבנות יחסי אמון איתו, לא בגלל שקנה לו קוקה קולה אלא משום שראה אותו ואת מצוקתו.

משפחה: משפחתו של מתן מורכבת ממתן ואמו, כאשר לאורך הסרט לא ברור האם היא אמו הביולוגית משום שהוא כהה עור והיא בהירה. מערכת היחסים ביניהם די מנוכרת וקרה משום שהאימא, דינה (דנה), עסוקה בעבודתה מחוץ לבית ללא הפסקה כדי להתפרנס. רוב יחסיהם מסתכמים ב “בוא לאכול”, “תאכל”, “קום”. וכשמתן מבקש ממנה רק לשבת יחד איתו, אין לה זמן. הוא לא מסוגל להסביר לה את מצוקתו והיא לא רואה. מסתבר כי היא עצמה חווה ניתוק מאביה, כנראה בגלל שהרתה מחוץ לנישואין ונעלמה באילת ושם גידלה את הילד לבד. זו מערכת יחסים של ניכור העובר מדור לדור.  הסרט מאפשר חמלה בכך שבעקבות יציאתו של מתן מהבית ובריחתו מהרודפים אחריו, הוא מתגלגל לפגישה עם סבו (שכנראה לא מקרית), ומתחיל מהלך של תיקון.

שפה קולנועית: בחלק גדול מהצילומים מתן מופיע כשהוא ממוסגר במסגרת של חלון, או שחפצים נמצאים בקדמת הפריים ומפריעים לעין לראות תמונה בשלמות. שפה זו מציגה עולם שהוא חסום ומוגבל ומשקפת את מצבו של מתן.

הבית עצמו לא מטופח ומייצג עולם מינימאלי של הישרדות ואין נגיעה אישית. מעבר לכך השכונה מייצגת פריפריה שיש בה הזנחה בין החצרות ובין הבתים ואין חמלה בצילומים, זהו לוקיישן שמתאר את מקומה של המשפחה אך גם את מצבו הפנימי.

שאלות מנחות:

  1. מדוע נקרא הסרט בשם “מבט לחלון” ומדוע לדעתך הגיבור נקרא בשם “מתן”?
  2. מדוע לדעתך סבו של מתן מניח לו תפילין בפעם הראשונה שהם נפגשים?
  3. מה לדעתך מייצג שינוי שמה של האם מ’דינה’ ל’דנה’?
  4. ערוך/י השוואה בין הסרט לבין שני סרטי תלמידים נוספים הנמצאים באתר “שחרית” של החינוך הממלכתי דתי. לאיזה מהסרטים דומה הסרט “מבט לחלון” ובמה?

“מנגינת געגועים”-

https://art.hemed.org.il/%d7%9e%d7%a0%d7%92%d7%99%d7%a0%d7%aa-%d7%92%d7%a2%d7%92%d7%95%d7%a2%d7%99%d7%9d-%d7%aa%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%99-%d7%aa%d7%a9%d7%a2%d7%91/

“ואני הייתי צוחק” –

https://art.hemed.org.il/%d7%95%d7%90%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%99%d7%99%d7%aa%d7%99-%d7%a6%d7%95%d7%97%d7%a7-%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%9c%d7%aa%d7%99-%d7%aa%d7%a9%d7%a2%d7%90/

  1. האם נתקלת באירועי אלימות בבית הספר, בתנועת הנוער, בשכונה? כיצד פעלת?
  2. כיצד מערכת החינוך שסביבך מתמודדת עם אירועי אלימות? מה דעתך על פיתרונות אלו?

 

 

דילוג לתוכן