מנגינת געגועים (תיעודי), תשע”ב

מדרשית עמליה, ירושלים.

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : ליטל אטיאס, אפרת מרוז, שירה אקלילו

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

אלימות, הצקות והתעללות בבית הספר

רשתות חברתיות

ניתוח תוכן

הצקות והתעללות בבית הספר: דוד-אל לא עמד בהתעללויות שספג על בסיס יומיומי. הוא היה ילד נמוך קומה ולכן נתפס כחלש, מה שגרם לילדים אחרים לפגוע בו ללא הרף. ילדים פוגעים בזולתם לעיתים כדי להרגיש חזקים ולעיתים כדי לשחרר תסכולים אישיים שלהם.

דוד-אל לא סיפר לאיש, כולל לא למשפחתו. עד שהוא נשבר ומתאבד. הסרט קורע לב משום שאולי אפשר היה להציל אותו, אילו אחד החברים או המבוגרים בבית הספר היו עדים למה שהוא עבר. ההצקות על פי עדותה של האם לא קרו במחשכים וסביר להניח שילדים נוספים ראו ושתקו.

זהו סרט חשוב ונוקב על חברה שמאפשרת התרחשות שכזו ועל משפחה שנשברה לחלוטין, לא רק משום האובדן הקשה, אלא גם מתוך הידיעה של כל מה שהוא עבר, הוא עבר לבד והם לא היו שם כדי לסייע, כי דוד-אל בחר לא לשתף אותם.

כמו דוד-אל ישנם ילדים רבים בבתי הספר ובשכונה, שבדידותם גדולה מאד ומתוך הבדידות הזו הם לא יודעים מה לעשות לעתים הם פוגעים בעצמם. “קוד השתיקה”, מכנה זאת האם, ותפקידו של הסרט הוא לזעוק בקול ולפרק קוד זה.

רשתות חברתיות: בעולם ללא רשתות חברתיות היה הילד מגיע הביתה מבית הספר ושם הוא היה מוגן. ביתו היה מבצרו. בעידן של רשתות חברתיות גם קירות הבית נפרצו. הרשתות החברתיות הן כמו מעגל קסמים: הילדים רוצים להיות בהן משום שהן נותנות אישור לקיום ולמעשים שלנו, ומאידך הן גם חושפות אותם לביקורת ואף להתעללות. הרשתות מתעתעות משום שהן נותנות תחושת יחד אולם במקרים רבים הן אשליה של יחד מתוך בדידות גדולה בה כל אחד נמצא לבדו. הסרט מפנה גם אצבע מאשימה אל הורי הילדים, או על עולם המבוגרים שאמור ויכול להיות מסננת של הדברים שנעשים או נכתבים בשם ילדיהם, אולם ברוב המקרים המבוגרים לא ערים מספיק לנעשה ברשתות החברתיות, ואף בכיתות.

שפה קולנועית: הסרט משמיע בעדינות את דבריה של לימור האם. זהו סיפור כל כך כואב שאינו דורש תוספות “קולנועיות” משוכללות, אלא רק להקשיב ולהפנים. בזה כוחו של הסרט ובזה כוחה של השפה העדינה דרכה בחרו היוצרות לספר את הסיפור.

שאלות מנחות:

  1. האם פגשתם את התופעה בסביבתכם הקרובה, אם כן ספרו מתי וכיצד.
  2. בלינק לסרטון מופיעות תגובות רבות, בחרו תגובה שאתם מסכימים איתה והסבירו מדוע.
  3. לאחרונה התפרסם הסרט “מסכי עשן” בנטפליקס העוסק בכוחן של הרשתות. חפשו היכן וכיצד ניתן לצפות בו וחוו דעתכם על כוחה של הרשת בהקשר של התעללות בילדים.
  4. האם תוכלו לחשוב על מיזם או פעולות אקטיביות שניתן לבצע כדי למגר את תופעת ההתעללות בילדים?

 

דילוג לתוכן