ילד של אבא (תיעודי), תשפ”ב

אולפנת חמ”ד הרב בהר”ן, גדרה

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: יעל סעדה, רות ברששת, תפארת אלגזי

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

 

נושאים:

משפחה

אחרות ושונות

 

ניתוח תוכן

משפחה: הסיפור מתואר מנקודת מבטו של האב דוד שלקח על עצמו לטפח את יאיר, שנולד עם תסמונת דאון. למרות שיאיר מוכר בשייכותו ללהקת שלווה המצליחה, הלהקה שהגיעה עד לאירוויזיון ואף הופעה בפני נשיא ארצות הברית, הסרט מתמקד ביחסי האב עם בנו ובטיפוחו של יאיר הבן לאורך השנים. כאשר דוד הבין כי לבנו יש מוגבלות הוא התגייס לסייע לו בכל דרך, החל מטיפול בצרכיו הפיזיים ועד לתשומת לב ליכולותיו של יאיר, כמו התיפוף. זהו תהליך שיצר קשר מיוחד בין השניים לאורך השנים. דוד מתאר בעדינות גם את הקושי המשפחתי בהתמודדות עם ילד כיאיר, אך הסרט מתאר את השייכות המשפחתית, ובעיקר הקשר עם האב, כעוגן משמעותי ליאיר. הסרט מתאר את דוד ואביו בשלל סצנות יומיומיות כהכנת קפה וארוחת צהריים יחד ובירור האם יאיר יגיע בזמן לשבת, משום שאלו העוגנים שיוצרים את הקשר ואת החיבור. ההצלחה היא חד פעמית, אך ההשקעה היא יומיומית.

אחרות ושונות:  יאיר נולד עם תסמונת דאון ודוד אביו מתאר את המהלך שנעשה עם יאיר לאורך השנים. לא חסכו ממנו בר מצווה ועלייה לתורה והשקיעו בלימודי התיפוף עבורו ועד היום הם מאפשרים לו להתפתח ולמצות את יכולותיו בצורה הטובה ביותר. ניתן לראות על פי הסרט כי יאיר מתפקד כעצמאי ואף מתנהל בדירה ללא הוריו. ההתייחסות אליו היא כאל כל אחד אחר וזה כולל גם לכעוס עליו שאין לו חלב בבית. הסרט אף חושף לצופים את עבודת להקת שלווה, המורכבת מאנשים ונשים עם מוגבלות. להקה שהגיעה לשיאים שמיליארד בני אדם בעולם לא מגיעים אליהם, ולא רק בגלל היותם עם מוגבלות אלא משום שהם מוכשרים. השאלה שליוותה את התמודדות הלהקה לקראת האירוויזיון היא האם היא מקודמת בגלל שהם ‘מיוחדים’ או משום שהם טובים? אך דילמה נוספת ליוותה את הלהקה האם היא תצליח להופיע בתחרות השירה הגדולה באירוויזיון וזה עלול לגרום לחילול שבת. כך שהמפגש עם להקת שלוה מעורר קונפליקטים שאינם רק בתחום ה’אחרוּת’, אלא גם בשאלה הלכתית דתית, המתאימה לכל יוצר דתי באשר הוא.

 

שפה קולנועית: הסרט נע בין שני צירים: הציר האישי והיומיומי שעיקרו החיבור בין דוד האב ליאיר הבן והציר אל ההצלחה, דרך הצצה לחזרות ב”כוכב נולד”, הופעה באירוויזיון ומפגש עם נשיא ארצות הברית. אולם עריכת הסרט אינה בונה את התפתחותו של יאיר עד לשיא של המפגש עם טראמפ, אלא מיד לאחר החיבוק עם נשיא ארצות הברית, דוד מתאר ליאיר את ההופעות הקרובות ויאיר תוהה האם יגיע בזמן לשבת. כך הסרט נע בין האישי והשגרתי, לבין ההצלחה, כאשר הדגש הוא על מערכת היחסים ולא כ’סיפור סינדרלה’ על בחור עם מוגבלות שהגיע רחוק.

 

שאלות מנחות:

 

  1. יאיר ולהקת שלוה מייצגים עבורנו שניתן לממש חלומות ולהתגבר על קשיים. באיזה תחום בחייך היית רוצה להתפתח? אילו מעשים היית עושה עבור מימוש חלומות אלו? אילו מבוגרים בסביבתך יכולים להיות משענת ועוגן?

 

  1. יאיר מרעיף אהבה על כל מי שבסביבתו. כיצד מגיבה הסביבה לחיבוקיו על פי הסרט? במה מסייעים החיבוקים במפגשים?

 

  1. צפו בקליפ “אני רואה בך משהו טוב” (להקת שלווה): https://youtu.be/PY0CWDe8H6g

הקליפ בנוי מהשתקפויות של המשתתפים בעצמם או זה בזה.

באיזה אופן לדעתכם, הסרט ממשיך את הרעיון המובע בקליפ? הוכיחו מתוך הסרט ומתוך הקליפ.

 

  1. מצאו את המשותף בין הסרט לבין שני סרטי הגמר המופיעים באתר “שחרית”:

“והולכתי עיוורים בדרך” –

https://art.hemed.org.il/%d7%95%d7%94%d7%95%d7%9c%d7%9b%d7%aa%d7%99-%d7%a2%d7%99%d7%95%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%93%d7%a8%d7%9a-%d7%aa%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%99-%d7%aa%d7%a9%d7%a1%d7%90/

“בצומת החיים” –

https://art.hemed.org.il/%d7%91%d7%a6%d7%95%d7%9e%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%aa%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%99-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%90/

 

  1. תסמונת דאון היא תסמונת גנטית מולדת שמקורה בליקוי כרומוזומי. האם יש בסביבתכם אנשים עם תסמונת זו? האם אתם מכירים אותם מקרוב? תארו את תיפקודם.
דילוג לתוכן