והולכתי עיוורים בדרך (תיעודי), תשס”א

אולפנת צביה הרצליה

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: מלי פורמנסקי, ליאת עמיר, אילת לוין, שני ביטון.

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

אחרות ושונות

זהות דתית

ניתוח תוכן

אחרות ושונות: אביחי נולד כשהוא סובל משתי מוגבלויות – עיוורון וכבדות שמיעה, שמקשות על השתלבות בחיים כמו רוב חבריו. מאחר והוא בחור שלא מוותר ומסמן חלומות למימוש ולהגשמה, הוא מצליח להגיע אל  מטרותיו גם כשהן קשות באופן אובייקטיבי ולא רבים האנשים הבריאים המצליחים להגיע אל השיאים הללו. כוח הרצון שלו הוביל אותו ליצירת חברויות, ללימוד התנ”ך עד הפיכתו לחתן התנ”ך העולמי ולשרות במודיעין בצה”ל, תפקיד הדורש “עיניים ואוזניים”, כדבריו. הקושי בראיה ובשמיעה אכן מאתגר, אך אביחי, שגם מציג את התסכול שלו, לא מוותר ומוכיח כי למרות הכול ניתן לכבוש יעדים הודות לכוח הרצון.  המבוגרים המצולמים בסרט, אימו ומנהל בית הספר הם חלק מהאנשים המסייעים לו בדרכו המורכבת ומנהל בית הספר אף הבין שעליו ועל הצוות לשנות גישה ביחס למי שהוא שונה כדי לאפשר לו להמריא.

זהות דתית: אביחי מציג מעין ‘שאלת איוב’ – למה זה מגיע לי? ולמה גם עיוורון וגם שמיעה?

זוהי שאלה אמונית הקיימת משחר ההיסטוריה ואביחי לא חושש להניח אותה ובמקביל הוא שואב נחמה מלימוד סיפורי התנ”ך. הסרט לא נותן תשובה לשאלה, כי כנראה שאין תשובה כזו, אך אביחי מתאר כי המוגבלות מחזקת את כוח הרצון משום שעליו להתגבר על הקשיים. שאלה נוספת רמוזה בסרט היא לא כלפי שמים, אלא כלפי החברה: האם החברה מסוגלת לסייע, להקל ולקבל את מי שמתמודד עם מוגבלות.

שפה קולנועית: הסרט בנוי בתהליך וחושף באופן מובנה עוד ועוד רבדים בדמותו של אביחי. דרך הרושם הראשוני שנולד כילד מוגבל, הצלחתו בלימודים, חידון התנ”ך ושירותו במודיען ועוד ידו נטויה לחלומות נוספים. בכך הסרט מציב דמות מעוררת השראה.

שאלות מנחות:

  1. וְהוֹלַכְתִּי עִוְרִים בְּדֶרֶךְ לֹא יָדָעוּ בִּנְתִיבוֹת לֹא יָדְעוּ אַדְרִיכֵם אָשִׂים מַחְשָׁךְ לִפְנֵיהֶם לָאוֹר וּמַעֲקַשִּׁים לְמִישׁוֹר אֵלֶּה הַדְּבָרִים עֲשִׂיתִם וְלֹא עֲזַבְתִּים. (ישעיהו מב טז) מדוע לדעתך זהו הפסוק שפותח וסוגר את הסרט?
  2. מהו לדעתך הרעיון העומד מאחורי שיר הסיום?
  3. השווה לסרט הגמר “אהבה בעינייך”, הנמצא גם הוא באתר ‘שחרית’. במה דומים הסרטים? מה ניתן ללמוד מכך?
  4. האם בסביבתך יש כאלו שמתמודדים עם מוגבלות כלשהי? כיצד אתם פועלים כחברה וכסביבה? מה את/ה לומד/ת מההתמודדות הזו?

5. הרצאות TED הן הרצאות קצרות בנות 10-20 דקות כל אחת ועוסקות שמגוון נושאים חשובים. אחת הידועות שבהן הוא סיפורה של קרוליין מעוררת ההשראה. כדאי להכיר :  https://youtu.be/YyBk55G7Keo

דילוג לתוכן