שם הסרט: הכי אחי (תיעודי), תשפ”ג

שם בית הספר: תיכון חמ”ד אמי”ת חצור הגלילית

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : יהודה אביטל, עמית כהן, דניאל פרשה

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

משפחה 

אחרות ושונות

ניתוח תוכן

משפחה: הסרט מתאר את מסעו של במאי הסרט שנולד לתוך משפחה עם ילד מיוחד, האח אייל מנחם. כשבגר נפטר אחיו והוא בחר להתרחק מהמשפחה ומהבית וללמוד בחצור הגלילית. בתוך המרחק התאפשר לו לבחון את חייו בתוך בית שיש בו אח מיוחד ולעמוד אל מול האובדן שלו. במהלך מסעו הקולנועי מעז יהודה לשאול את משפחתו שאלות שלא העז קודם וכן אף לעשות בדיקה גנטית כדי לבחון הוא הוא נשא של אותו גן מיוחד. הסרט מפגיש את הצופה עם משפחה שמקבלת באהבה ובהכלה את ילדיהם ואף את הפגם הגנטי שהוביל למחלתו של האח. מתוך רגישותם זו, הם מאפשרים לדבר על הנושא. גם אם האחים מתארים בעדינות שהיה לא פשוט לגדול לצדו של אח שהוא ‘אחר’, לא ניכרת תרעומת אלא בעיקר געגוע.   

אחרות ושונות: אייל מנחם נולד עם פגם גנטי (מחלה סופנית ששמה סנפיליפו A) שברבות השנים, עם צמיחתו הקשיים שלו הלכו וגדלו והוא נזקק לעזרה. ההורים החליטו במודע שבגלל שחייו של אייל מנחם יהיו קצרים, הם בוחרים ליהנות ממה שיש ויותר מכך, לומר בקול לסביבה הקרובה והרחוקה שיש פגם גנטי וזהו. אין מה להתבייש בכך. כך גם אחיו ואחותו של אייל מנחם חונכו לראות אותו כל הזמן, להקשיב לו ולהכיל את קשייו וזה גרם להם להיות רגישים וקשובים. זו מציאות מורכבת למשפחה, אך הם שידרו עוגן ובטחון בדרכם.  

שפה קולנועית: זהו סרט זיכרון לאח שנפטר, אך הוא לא “סרט זיכרון קלאסי” בו מראים תמונות ומספרים על הנפטר, אלא הוא עוסק בהווה של הבמאי ובהתמודדות שלו בתוך החיים עם אח עם מוגבלות. לכן הוא מצולם עם ציוד ההפקה ומתייעץ בהווה עם אחיו לגבי הבדיקה. חלק מהסיטואציות מבוימות עבור הסרט, וייתכן שבאמצעות המצלמה הבמאי אוזר אומץ לערוך את המסע החשוב הזה. 

 שאלות מנחות:

  1. מדוע נבחר שם הסרט לדעתך?
  2. מה תפקידה של קריינות הפתיחה?
  3. במאי הסרט נשאל על ידי הוריו “למה החלטת לעשות את הסרט” ואחותו נשאלת על ידו “האם עשית משהו שאת מתחרטת לגביו? – בשתי השאלות הם משתהים מלתת תשובה. למה לדעתך? 
  4. איזה רגש מתעורר בתוכך בצפייה בסרט? אילו רגעים בסרט מחזקים רגש זה? 
  5. לפני מספר שנים פרסמו הורים מארצות הברית סרטון על בתם אלייזה,  שלוקה בתסמונת סנפיליפו, והם מבקשים סיוע במימון תרופה שנמצאת בשלבי ניסוי. מה תפקידה של התקשורת בהקשר זה, לדעתך, מעבר לגיוס הכסף? ובהשוואה לסרט “הכי אחי”, מה תפקידו של הסרט לקהל הרחב?

הכתבה על אליזה בלינק הבא: 

https://www.mako.co.il/home-family-toddlers/healthcare/Article-64314060a7a8541006.htm

נסו למצוא ברשת מה מצבה של הילדה אלייזה כיום. 

דילוג לתוכן