קודש של חול (תיעודי)

אולפנת בהר”ן (תשפ”ב)

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: הדר סעדה, הדר וולף

 

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

חלוציות והתיישבות

ניתוח תוכן

חלוציות והתיישבות:  משה וסיגלית הם זוג שבנה את ביתם במרחב חשוף ליד יריחו, עד שהצבא הוריד אותם משם והם עוברים עם ילדיהם לגבעה חדשה, חדורים באמונה בארץ ישראל ובכוחם לשנות את המציאות בשטח. סיגלית הירושלמית התנדבה לשירות לאומי בגוש קטיף ושם היא פגשה את משה, ויחד החליטו להקים חווה כשהם משווים בין ישובי חומה ומגדל לבין מעשיהם בשטח, כאשר סיגלית מצטטת את יוסף טרומפלדור שאמר: במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון – שם יעבור גבולנו. ציטוט זה, בין השאר, מחזק את דרכם של בני הזוג ושל ילדיהם בתלאות העוברות עליהם בהקמת נקודה חדשה בארץ. הסרט מלווה אותם בקשיים הפיזיים של הקמת מקום חדש ובאתגרים הביטחוניים הקשורים בכך, ובין השאלות הגדולות הללו הם מתמודדים עם שגרה יומיומית הקשורה במקום אליו הולכים הילדים ללמוד, ובמיוחד עם קשיי הילד שבכיתה א’.  המקום שייך להתיישבות הצעירה שברחבי יהודה ושומרון (מאחזים) וכמו מקומות דומים, הישוב המתהווה נסמך על כתפי חלוצים וחבריהם שבאים לסייע ורואים בכך מצוות ישוב הארץ וגאולתה.

שפה קולנועית: צילום הסרט מאופיין במרחבים גדולים (צילומי לונג שוט), מרחבים שיש בהם הרבה אבק וראשוניות יחד עם שלווה. צילומי החפצים בתחילת הסרט יחד עם המוסיקה מעוררים תחושה של עיירה במערב, שיש בה שלווה, וכך גם עבודת הכפיים במהלך הסרט מתועדת בסבלנות וברוגע. זוהי נקודת מבט של יוצרות הסרט שבחרו לתת גם למקום להיות גיבור בסרט.

שאלות מנחות:

  1. מה מסתתר לדעתך מאחרי שם הסרט? כיצד זה קשור לסצנת ההבדלה שבפתיחה?
  2. מה דעתך על המחיר שמשלמת המשפחה בתוךה משימות ה”גדולות” שלקחו על עצמם?
  3. מהי עמדתן של יוצרות הסרט על ההתיישבות הצעירה בארץ (המאחזים), מה דעתך?
  4. הסרט “שטח הפקר” שנוצר על ידי תלמידות החמ”ד, מתאר גם הוא התמודדות של זוג החי על גבעה. מה ההבדל לדעתך בין הסרטים?

שטח הפקר:

https://art.hemed.org.il/%d7%a9%d7%98%d7%97-%d7%94%d7%a4%d7%a7%d7%a8-%d7%aa%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%99-%d7%aa%d7%a9%d7%a4/

 

דילוג לתוכן