עכשיו חוזרים הביתה (תיעודי)

אולפנת צביה ירושלים (תשע”ג)

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : נויאת שלם, אביה נקי, אביגיל כהן

.https://www.inn.co.il/TV/Cat.ashx/28/185868

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

בית

הום סקולינג

ציונות

שורשים

ניתוח תוכן

בית: הסרט עוקב אחרי תהליך בניית ביתם הפיזי של אהרון ומשפחתו במאחז “אש קודש”, במהלך בניית הבית מתברר סיפורו של אהרון כי עזב בית נוח (עם בריכה) בלוס אנג’לס כדי לבנות את ביתו בישראל. ולא סתם בארץ, אלא במקום בתולי וחדש שמאפשר לו להרגיש חזרה אל האדמה והארץ אפילו במובן התנ”כי של נטיעת כרם והיאחזות בקרקע, למרות הסכנה. הוא ומשפחתו נראים מחוברים ואורגניים למקום, דרך העבודה הפיזית הקשורה באדמה, חריש וסימון עצים ובניית הבית ועד הביטחון שחשות הילדות עם בעלי החיים.

הום סקולינג: “חינוך ביתי ” הוא תהליך חינוכי אשר מנוהל מבית התלמיד וניתן בעיקר על ידי משפחתו ולא במוסדות פורמאליים חיצוניים ממלכתיים או פרטיים כדוגמת בתי ספר. הבחירה בצורת חינוך כזו מחייבת את הורי הילדים לבלות איתם את שעות היממה ולדאוג לכל תכני הלימוד. לעתים החינוך הביתי יכול להיעשות גם דרך מורים פרטיים. אנשים שגרים במקומות מרוחקים בוחרים לעתים בחינוך הביתי, אולם ניכר באהרון ורעייתו כי הם בוחרים זאת מבחינה אידיאולוגית.

שפה קולנועית: המוסיקה המלווה את הסרט מצביעה על אווירת תמימות וכשהיא נמצאת בסצנות הפתיחה, בהן הילדות מרגישות נינוחות בין העזים, המוסיקה מעצימה את הקשר ויוצרת תחושת אידיליה של חיבור אל הטבע.

הטרקטור מסמל דבר והיפוכו – בנייה והרס. הסרט כמעט ואינו נוגע בחולשות של החיים במאחז מרוחק. בסכנה הביטחונית האורבת מסביב ובסכנת הריסת הבתים על ידי מדינת ישראל. הסרט אינו מתמודד עם השאלה החוקית ומעמדו של המאחז, אלא הוא מוצג מותך עיני האב האידיאליסט שעזב חיים נוחים אך רחוקים מזהותו ובחר להעמיק בזהותו היהודית דרך עליה לארץ וחיי עבודת אדמה בשומרון.

שאלות מנחות:

  1. “ברוך דיין האמת” זו ברכה שנאמרת עם פטירת אדם. מה מקומה לדעתך בסרט ועל מה היא מצביעה?
  2. כיצד משרת שם הסרט את המהלך שמתקיים בסרט?
  3. החינוך הביתי מוכר בבתי חב”ד ברחבי העולם, במקומות בהם נמצאים השליחים והם בדרך כלל נעדרי בתי ספר יהודיים. בשנת הקורונה הרגשנו גם אנחנו מעט מהחינוך הביתי. קראו את הכתבה וכיצד מתמודדים אלפי ה”שלוחים” (שליחי חב”ד) בלמידה ביתית, לא רק בשנת הקורונה אלא לאורך החיים במקומות מרוחקים. https://www.israelhayom.co.il/article/742475

 

דילוג לתוכן