נופל וקם (תיעודי), תשפ”ב

אולפנת חמ”ד צביה מעלה אדומים

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: שרה טליה צדוק, הדר אלפסי, ענבל אלפסי, תמר הכסטר.

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

יציאה ממשבר

אחרות ושונות

ניתוח תוכן

יציאה ממשבר:  אליעזר, גיבור הסרט, נפל פיזית כאשר מונית פגעה בו בגלל שהנהג לא ציית לחוק.  אליעזר נפגע פגיעה קשה מאד, אך הוא בוחר לראות בפגיעה הזדמנות לקום. הנפילה לא קרתה באשמתו, אך היכולת לקום היא באחריותו וכך בנוי הסרט, במעקב אחרי ההתמודדות של אליעזר. הוא ומשפחתו מהווים השראה משום שהם מוכיחים כי חיי השגרה לא פסקו. אליעזר לא מציג תמונה אידילית שהדברים קלים, אך הוא בוחר להתמודד ולראות בתאונה הזדמנות.

אחרות ושונות: לצופה מן הצד ניכרת המוגבלות של אליעזר, וכך גם מעיד מנהל בית הספר שבו אליעזר מלמד, כי בהתחלה קיבלו אותו לעבודה כדי לסייע. אך גיבורי הסרט, אליעזר ומשפחתו ותלמידיו מתייחסים אליו כאל כל אחד אחר. עבור ילדיו הוא אינו שונה משום שזו המציאות אותה הם מכירים, רעייתו רואה בו את אליעזר, הדמות השלמה, כמו מלפני התאונה, ותלמידיו שזוכים ללמוד ממנו, רגילים אליו ואף יותר מכך, רואים את היתרונות שבהוראה שלו. כל מי שמקיף אותו רואה את מכלול אישיותו ולא את המגבלה.

שפה קולנועית:  הסרט מלווה את אליעזר בהתמודדות היומיומית והשגרתית ואינו מעצים את הסיטואציות כדי לרגש. הסיפור מסופר בגובה העיניים יחד עם הגיבורים. לעומת זאת, פתיחת הסרט המתארת את התאונה, מבוימת כמעט בלי רעשי רקע ורק קולות טכניים לא מזוהים מלווים את התמונות הקשות ללא העצמה רגשית. השקט שבין הקולות הללו מחזק את האמירה כי עולמו של הגיבור התהפך.

 

 

 

שאלות מנחות:

  1. לאליעזר יש מטרה אליה הוא שואף בכל כוחו ומשקיע מאמצים רבים בשל כך. האם ישנה מטרה בחייך שעבורה את/ה משקיע/ה מאמץ גדול במיוחד? מהי? מהי הדרך בעבורך?
  2. פציעתו הקשה של אליעזר נגרמה בעקבות נהיגה חסרת אחריות. מה לדעתך אמר לעצמו הנהג כשראה שהרמזור מתחלף? מה דעתך על מחשבה כזו?
  3. באילו סיטואציות בחייך נהגת בפזיזות? מה היו ההשלכות לכך? כיצד תנהג בעתיד?
  4. מדוע חשוב בעיניך לשלב מורים כמו אליעזר במערכת החינוך? במה נתרמים התלמידים? במה הוא נתרם?
  5. ויקטור פרנקל, ניצול שואה ופסיכיאטר נודע, כתב בספרו “האדם מחפש משמעות” את המשפט הבא: “אפשר ליטול מאתנו את הכל, כמעט. את בריאותנו, את רכושנו, את כבודנו, את חרותנו, וגם את היקר לנו – חוץ מדבר אחד: את החופש להחליט איך להגיב למצבי החיים שלנו. אנחנו אדונים על גורלנו ולא קורבנותיו.” כיצד ניתן להבין את הציטוט בעקבות הצפייה בסרט “נופל וקם”?
  6. איזה משפט מתוך הסרט תרצה/י לאמץ לחייך?

 

 

 

דילוג לתוכן