מבצע סבתא (תיעודי), תשס”ח

תיכון ריגלר, נתניה 

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: זויה מולו, נופר קרטה, גפן עדוי, אסתר מלדה

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

קשר ביןדורי

חברות בכל גיל

ניתוח תוכן

קשר ביןדורי: אורי הוא נכד מסור, הדואג גם לסבתו וגם לחברתה שאינה סבתו הביולוגית. הקשר בינו לבין שתי הנשים מטשטש את פערי הגילאים, הוא לא רק מסייע בטיפולים, הסעות, קניות ותרופות, אלא משמש כחבר ממש. יוצרת הסרט, שהיא גם נכדה, מתארת בהומור רב כיצד אורי הוא הנכד החביב, אך גם שמחה לשתף את הקשר והכבוד שהוא רוחש לדור המבוגר. בעידן בו נדמה כי הפער בין המבוגרים לצעירים גדול במיוחד, אורי מצמצם פער זה ומוכיח כי שמעה ושמחה הן נשים צעירות ברוחן, גם אם מבוגרות בשנים. בדרך זו, הצופה יכול להזדהות איתן כי הוא לא רואה בהן נשים מבוגרות, אלא נשים שלמות, שמחות וחברות. אנו מצווים על כיבוד הורים ודרך הסרט מתרחב הציווי גם לנכדים את הורי הוריהם בדרך חיובית ומתוך חיבור אמיתי ולא מתוך הכרח. 

חברות בכל גיל: שמחה ושמעה מוכיחות כי חברות קיימת בכל גיל ומספקת תמיכה ומשענת ורגעי הומור. בדרך כלל אנשים מבוגרים נתפסים כבודדים, גם אם הם בעלי משפחה, ילדים ונכדים. אך שמחה ושמעה מחזקות את יכולת החברות בכל גיל, ואותן המריבות המאפיינות חברות בגיל העשרה, נוכחות גם בגיל המבוגר. על פי מחקרים, קשר מספק משמעות ואף עשוי להאריך ימים. יוצרת הסרט, הנכדה, מביטה בהשתאות על הקשר שבין הנשים משום שבדרך כלל חיבור כזה הוא נדיר, אך הסרט מתאר כי הדבר אפשרי. 

שפה קולנועית: הסרט עשוי בהומור ומשום כך מתאר סצנות יומיומיות שיש בהן דוק של הומור, כמו כניסת היוצרת למיטה עם סבתה, או הריב על המשקפיים שבין שתי הנשים. העשייה ההומוריסטית באה לידי ביטוי גם באמצעות השפה הקולנועית המודגשתשוטים שחוזרים על עצמם, הרצת הסרט לאחור ועוד. צורה זו מאפשרתמבטעלעל הסרט והדמויות, ובאמצעותו היוצרת מדגישה את הסיפור ואת ההפתעות שבו. 

שאלות מנחות:

1. מדוע לדעתך מכונה הסרט בשם זה? איזה שם היית נותן לסרט? 

2. האם בסביבתך נמצאים אנשים מבוגרים? כיצד נראה הקשר המשפחתי? באיזה מובן הדור הוותיק משמשראש השבט“? כיצד היתה ההתמודדות המשפחתית שלך מול הותיקים בתקופת הקורונה? 

3. עיינו בשיר הבא: 

כָּל גִּיל לְגִילֵהוּ (זלמן שזר) 

אֵין לְךָ גִיל

שֶׁאֵין לוֹ גִיל

מִשֶּׁלּוֹ.

וְאַשְׁרֵי הַמַּשְׂכִּיל

הַמַּבְחִין בין כָּל גִּיל

בְּגִילוֹ

וְאוֹי לָאֱוִיל

הַמְבַלְבֵּל גִּילֵי גִיל

וּמְגַלְגֵּל אֶת הַגִּיל

מִגִּלוֹ

לְגִיל לֹא לוֹ.

גְּלַל כֵּן

הוּא יְגַלְגֵּל

גַּם גִּיל הַגִּילִים

לִכְלַל לֹא גִּיל

וּלְלֹא חֵן.

כִּי חֵן כָּל גִּיל

עַל גִּילוֹ הוּא.

מה הייחוד בגיל שלך? מה הייחוד בגיל של הוריך? מהם היתרונות והחסרונות בגיל של סבא וסבתא?  

דילוג לתוכן