לקנות שאנל (עלילתי), תשפ”ב

אולפנת חמ”ד אור תורה אוריה, גוש עציון

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: שרה הדסה פרידמן, שירה אש, הודיה גראוס, מוריה קלי

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

אחרות ושונות

התבגרות

ניתוח תוכן

אחרות ושונות: אליה היא נערה ככל הנערות אך היא מרגישה שונה בגלל חוסר כלכלי ובגלל שאין לה את האמצעים לחיות ברמת חיים כמו חברותיה. פער זה גורם לה להרגיש שונה ולכן היא מסתירה את מצבה מחברותיה. הסרט מציג ‘אחרות’ שלא נראית כלפי חוץ, וגיבורת הסרט מנסה לעשות כל מה שהיא יכולה כדי להידמות לחברותיה. נראה כי החברות לא מרגישות בשונות של אליה, למרות שהחברה העשירה מלגלגת על שמלתה הזולה של אליה, הן לא מודעות לקשייה ולמאמצים הגדולים שהיא עושה כדי להרגיש שייכת. היא משקיעה אנרגיה רבה בהסתרת מצבה, היא לא קונה אוכל מוכן בטענה לדיאטה, ולא נוסעת במונית וצריכה לשקר ללא הרף כדי לשמור על נראות כמו חברותיה. אך כאשר היא מבינה כי לא באמת משנה מה המתנה שהיא תביא, היא בוחרת לעזוב ולומר להן בלי להתבייש שהיא מכלכלת את עצמה.

התבגרות: אליה מציגה דילמה שרבים מבני הנוער ברחבי העולם שותפים אליה, והיא שני העולמות: הלחץ החברתי והרצון להשתייך בכל מחיר מול העמידה על ה’אני’. אליה מוכנה לוותר על עצמה ואף על החובות המשפחתיים ולו כדי להרגיש חלק ממעגל החברות, אך כאשר היא מבינה שזו כנראה חברות התלויה בדבר, היא בוחרת להעמיד את עצמה ואת צרכיה לפני המעגל החברתי ובכך היא עוברת תהליך של התבגרות ולקיחת אחריות על עצמה ועל אישיותה. ייתכן והתבגרות זו משמעה כי החברות יפנו לה עורף, אך באופן בו היא פועלת בסופו של דבר, היא לא מפנה עורף לעצמה ובוחרת ללכת בדרך המתאימה לה.

שפה קולנועית:  בחירת השירים המלווים את הסרט מעידה על המקום הנמוך בו נמצאת הגיבורה “Way Down We Go”, “To Be Free”, אך גם על הצורך להשתחרר ממנו. בבחירה זו מביאות היוצרות את השאלה האם אליה הגיבורה במקום נמוך מבחינת הלחץ החברתי או שהחברה כולה מתמודדת עם קונפליקט זה.

שאלות מנחות:

  1. מה לדעתך מתרחש בבית החברות אחרי שאליה סוגרת את השיחה בסוף הסרט? כתבו את הדיאלוג בין החברות לאחר שהן שומעות מאליה כי היא עובדת.
  2. הסרט משקף התמודדות עם מצב כלכלי ופער חברתי. האם בסביבתך קיים פער כזה? אילו מעשים נעשים בסביבתך, בבית ובבית הספר כדי לגשר על פני הפער?
  3. באילו תחומים בחייך יש לחץ חברתי? אילו מעשים אתה בוחר לעשות כדי להתמודד עם לחץ זה?
  4. קראו את המדרש המופיע בתלמוד בבלי (יומא לה ע”א):

אָמְרוּ עָלָיו עַל הִלֵּל הַזָּקֵן, שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הָיָה עוֹשֶׂה וּמִשְׂתַּכֵּר בִּטְרַפָּעִיק. חֶצְיוֹ הָיָה נוֹתֵן לְשׁוֹמֵר בֵּית הַמִּדְרָשׁ וְחֶצְיוֹ לְפַרְנָסָתוֹ וּלְפַרְנָסַת אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ. פַּעַם אַחַת לֹא מָצָא לְהִשְׂתַּכֵּר וְלֹא הִנִּיחוֹ שׁוֹמֵר בֵּית הַמִּדְרָשׁ לְהִכָּנֵס; עָלָה וְנִתְלָה וְיָשַׁב עַל פִּי אֲרֻבָּה, כְּדֵי שֶׁיִּשְׁמַע דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים מִפִּי שְׁמַעְיָה וְאַבְטַלְיוֹן. אָמְרוּ: אוֹתוֹ הַיּוֹם עֶרֶב שַׁבָּת הָיָה, וּתְקוּפַת טֵבֵת הָיְתָה, וְיָרַד עָלָיו שֶׁלֶג מִן הַשָּׁמַיִם. כְּשֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר אָמַר לוֹ שְׁמַעְיָה לְאַבְטַלְיוֹן: אַבְטַלְיוֹן אָחִי, בְּכָל יוֹם הַבַּיִת מֵאִיר וְהַיּוֹם אָפֵל, שֶׁמָּא יוֹם מְעֻנָּן הוּא? הֵצִיצוּ עֵינֵיהֶן וְרָאוּ דְּמוּת אָדָם בָּאֲרֻבָּה. עָלוּ וּמָצְאוּ עָלָיו רוּם שְׁלֹש אַמּוֹת שֶׁלֶג. פְּרָקוּהוּ וְהִרְחִיצוּהוּ וְסָכוּהוּ וְהוֹשִׁיבוּהוּ כְּנֶגֶד הַמְּדוּרָה. אָמְרוּ: רָאוּי זֶה לְחַלֵּל עָלָיו אֶת הַשַּׁבָּת.

כיצד קשור הסיפור לסרט? מה ההבדל בינו לבין הסרט?

 

  1. העשרה – צפו בסצנות מתוך הסרט האירני “ילדי גן העדן” (מג’יד מג’ידי) ומומלץ לצפות בסרט המלא:

הסרט מציג תקופה מחייה של משפחה איראנית ענייה. עלילת הסרט נפתחת בכך שעלי, האח הבכור במשפחה, מאבד את זוג הנעליים היחיד של אחותו זוהרה. בשל מצבה הכלכלי הקשה של המשפחה לא ניתן לקנות נעליים חדשות, ושני האחים מודעים לכך היטב. עלי משדל את אחותו להסכים לשמור בסוד את עניין הנעליים ולא לגלות על כך להורים המוטרדים מקשיי היומיום. האח והאחות חולקים את זוג נעלי הספורט של עלי. זוהרה הולכת בבוקר לבית הספר לבנות ורצה במהרה חזרה לבית המשפחה כדי לתת את הנעליים לעלי.

https://youtu.be/3-oLUcKJ27A

https://youtu.be/CNH4A1sI_oE

תארו את השינוי שחל באח ובאחות, למרות העוני שהם חיים בתוכו? וכיצד מממשות הסצנות את מאמר חז”ל “היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה” (תלמוד בבלי, מסכת נדרים, דף פא, עמוד א)?

 

 

דילוג לתוכן