כרטיס ביקור (עלילתי), תשס”ו

ישיבת נווה שמואל, אפרת

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: טוביה כוכבי, אלנתן גולן, שמואל דניאל, אבישי קופרמן.

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

חברות

קליטת עליה

ניתוח תוכן

חברות: הסרט נפתח בהזדהות של הצופה עם שתי דמויות בודדות: איגור ושי, כאשר כל אחת מהן בודדה מסיבה אחרת אולם המשותף ביניהן הוא שהן סגורות בתוך עצמן, למרות שלאיגור יש חברים עולים כמוהו שאיתם הוא משחק מדי פעם שח מט. בדידותו של שי נובעת מכך שחבריו לא רוצים לשחק איתו אך הסרט מחזק את המתח המשפחתי שבתוכו הוא חי ושהוא עצמו נענה לאנרגיה הקשה הזו שנושבת אליו מצד המבוגרים: בית הספר ואימו, וברגע שהוא מחליט לשנות גישה, גם החברים פתאום רואים אותו. השינוי מתרחש כאשר איגור רואה את שי ושי רואה את איגור והסצנה המחזקת עניין זה היא הצגת השמות של שניהם, כי שם מעיד על “ראיתי אותך” ועל הזהות האישית. כאשר החברות מתהווה ביניהם, הם כבר לא אדם מבוגר ונער צעיר, אלא שני אנשים שרואים את המצוקות ואת החוזקות אחד של השני ומנקודה זו הם גם מצליחים לסייע זה לזה ולאפשר לכל אחד מהם את ההזדמנות להיות במקום הנכון עבורו.

קליטת עליה: הסרט מאפשר מבט אל נושא העלייה והקליטה של העולים בארץ, עליה שמביאה איתה קשיים ואתגרים רבים לעולים. חלקם אינם צעירים והם נאלצים לעבוד במקצועות שאינם תואמים את רמתם ואת השכלתם.  לא פשוט להסתגל למציאות ולתרבות הישראלית בכל גיל, על אחת כמה וכמה בגיל מבוגר. ייצוג ההתמודדות עם העלייה בא לידי ביטוי בסרט דרך איגור ודרך חבריו המשחקים יחד ומנסים להתחבר לחברה הישראלית תוך שמירה על השורשים התרבותיים שהם הביאו איתם מרוסיה.

שפה קולנועית: שי הוא ילד שמצייר נפלא ואמנות זו מאפשרת לו לבטא את תחושותיו כילד דחוי, אך האמנות היא גם דרך ליצירת קשר עם הסביבה. איגור מגלה את שי דרך הציור, ואף את הקשיים שלו ואילו שי מצייר לאיגור כרטיס ביקור בו נראים שניים משוחחים מתוך חיבור. האמנות יוצרת קשר ואף מצליחה להיות כלי שמסייע בתיקון המציאות.

שאלות מנחות:

  1. הסרט נקרא בשם “כרטיס ביקור”, באיזה אופן מהווה שם זה גם התבוננות בחיי העולים לארץ?
  2. מדוע לדעתך המורה מדברת בשיעור היסטוריה על העליות הגדולות של שנות החמישים ולא על העלייה הנוכחית?
  3. האם משפחתך עלתה לארץ בדורות האחרונים? מהיכן? מה ידוע לך על קשיי הקליטה שלה?
  4. האם בכיתתך יש עולים חדשים? כיצד הם מתמודדים עם המעבר? כיצד את/ה מסייעים להם?
  5. מדינת ישראל מורכבת מעולים חדשים שבאו לארץ ממקומות שונים וכל אחד מהם מתמודד באופן שונה עם המעבר. צפו בפרק מתוך “סליחה על השאלה” שבו פוגשים ילדים עולים חדשים.

https://www.kankids.org.il/item/?itemid=69017

כיצד לדעתך ניתן להקל על המעבר הפיזי והתרבותי?

 

דילוג לתוכן