בחזרה אל היער (תיעודי), תשפ”א

ישיבת חמ”ד תקוות יעקב, שדה יעקב

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: אליסף איל, יהונתן אוחנה

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

חלוציות והתיישבות

אלימות

ניתוח תוכן

חלוציות והתיישבות: הישוב טל מנשה, כפי שמתואר בסרט, נמצא על גבול הקו הירוק ומוגדר כהתנחלות, אך זהו מקום שלא ידע פיגועים ותושביו הרגישו בטוחים. אמנם מתיישבים, אך גם שלווים בקרבתם אל פנים הארץ. זו אינה חלוציות במובן המוכר של הליכה למדבר ועמידה בתנאים קשים, אך זו בהחלט התיישבות המניחה יתד נוסף בחבלי ארצנו. דווקא שמירה על שגרת חיים, שכוללת גם צעידה ביער לפנות ערב מחזקת את מושג ההתיישבות. משום כך, תושבי הישוב שעד כה חיו בשלווה הופתעו מאד מהפיגוע. אסתר הורגן, הי”ד נרצחה ליד ביתה, כמו חללי טרור רבים ברחבי הארץ, ואין זה משנה היכן מיקומם, בישראל או מחוצה לה, היא נרצחה משום שהיא יהודייה וישראלית.

אלימות: הסרט לא עוסק בפרטי הרצח, אך פעולה אלימה ומחרידה זו מרחפת מעל הסרט ובניגוד משווע לשקט ולרוגע הנשקף מעיני הדוברים, האלימות הרצחנית נוכחת כל הזמן. תושבי טל מנשה נאחזים בשגרה ובירוק המוריק שסביב בתיהם, וכך הסרט חוזר אל הירוק הזה לבדוק שוב את היחס אליו אחרי הרצח.

שפה קולנועית: הסרט מחולק לשלושה פרקים, כאשר בתחילת כל פרק ישנו ציטוט העוסק ביער. כל פרק נושא רעיון – כאב, התמודדות וחזרה לשגרה. בחירה זו מתחברת לרעיון היער, ששם אירע הרצח, אך היער נקרא גם “יער אגדות הילדים” והוא מסמל שמחה, ילדות, אופטימיות ויצירה, והנה דוקא במקום הזה נגדעו חיים.  את הפער הקשה הזה מלווה פס קול שקט וכן דיבורן של הדמויות המתארות את מה שאירע ואת החוויה שלהן, הוא דיבור שקט ומחפה על כאב גדול. בעשייה זו בחרו היוצרים להלך באופן עדין ומהוסס בין האלימות הנוראית לבין שלוות המקום.

 

שאלות מנחות:

  1. מדוע נקרא הסרט בשם “בחזרה אל היער”?
  2. כיצד מתאימות שלוש הכותרות של פרקי הסרט, לתוכן כל פרק?
  3. סרטים רבים מתעדים פיגוע טרור ואת התמודדות המשפחה והסביבה. מהו ייחודו של סרט זה לדעתך?
  4. הסרט נפתח בציטוט: “כשאתה נכנס ליער הכול יכול לקרות” (דיוויד פאר). ציטוט זה מייצג את ההתייחסות למוטיב היער הקיים באמנויות רבות, וגם בחיים. היער הוא אותו מקום שיכול להיות קסום, מכשף וגם מלחיץ, מופיע בכל האמנויות בהתייחסויות שונות. בספרות הילדים אנחנו מכירים אותו בין השאר, בסיפור “כיפה אדומה”, בקולנוע – בסרט עטור הפרסים “אפוקליפסה עכשיו” (המבוסס על הספר לב המאפליה) וביצירות רבות ונוספות.

קראו את הסיפור “יער שאין לו סוף” מאת רבי נחמן מברסלב:

https://zusha.org.il/story/%D7%99%D7%A2%D7%A8-%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%9C%D7%95-%D7%A1%D7%95%D7%A3/

מה משמעות האינסוף המופיע מספר פעמים בסיפור? מה לדעתך מייצגים הנהר, טחנת הקמח והנפח?

  1. אילו יצירות את/ה מכיר/ה העוסקות ביער? מה משמעות היער ביצירות אלה?
  2. יער אגדות הילדים בטל מנשה, הוא מקום שוקק חיים ומוקד פעילות. ניתן לקרוא על כך בקישור הבא:

https://www.tal-menashe.info/copy-of-%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%94

דילוג לתוכן