תחושת בטן (עלילתי), תשפ”ב

אמי”ת נגה, בית שמש

בימוי, צילום, הפקה ועריכה:  מירית ג’וזף, מוריה כהן, שירי עוזרי, אלינוי פחימה

 

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

משפחה- דכאון אחרי לידה

התמודדות עם משבר

ניתוח תוכן

משפחה- דכאון אחרי לידה: הסרט שופך אור על אחד הקשיים בהורות, ולעתים גם בהורות צעירה, שפעמים רבות אינו מדובר: דכאון אחרי לידה.

לידת תינוק היא שמחה גדולה בבית וכך נפתח הסרט, אך שינוי זה מביא יחד אתו אתגרים רבים לזוג, לתינוק ובוודאי לאם שמושפעת גם מקשיי ההסתגלות ההדדיים וגם משינויים הורמונליים שמשבשים את התנהגותה השגרתית. היריון ולידה הם תקופות רבות משמעות ורגישות  בחיי האישה ומשפחתה, והמעבר לאימהות כרוך בשינויים פיזיים, רגשיים ונפשיים רבים, והוא תהליך מורכב. המחקרים מצביעים על כ 10% מהנשים שחוות דיכאון לאחר לידה, קושי המצריך טיפול והפניה לגורמים מקצועיים. הסרט מתאר את התחושה המלווה את האם הצעירה ובעיקר את קושי שלה בפעולות היומיומיות אותן היא עושה בחוסר חשק. היא לא מרגישה יפה ואהובה ומרגישה בדידות בתוך השינוי המשפחתי. אך היא לא מעזה להודות בינה לבינה כי היא בבעיה וכי יש צורך בעזרה, ובחלק מהזמן היא מתעלמת מהתינוק או מהבעיה. רק מתוך משבר ומתוך כך שבן זוגה מציב מראה בפניה, היא מבינה שעליה לעשות מעשה ופונה לבקש עזרה.

שותפות בקושי: קשה לסייע לאדם במצוקה אם הוא אינו מראה זאת. האם הצעירה בסרט נמצאת בהכחשה, אך בן הזוג מרגיש בכך ואינו יודע כיצד לסייע לה. גם האחות בקופת חולים מרגישה זאת, אך האם הצעירה צריכה לרצות לקבל עזרה כדי להתחיל תהליך של ריפוי. היא מתחילה להתאושש כאשר חברה מחמיאה לה על לבושה והיא מתחילה להרגיש טוב עם עצמה, אך זה אינו מספיק. רק בארוחת הערב, כאשר בן הזוג מציב בפניה מראה כי היא מזניחה את התינוק, היא פונה לבקש עזרה.

שפה קולנועית: הסרט נפתח בתמונות שלוות של בית ובו תינוק חדש, צעצועי ילדות ומוסיקת תינוקות רכה. פתיחה זו מעידה על המתח ששורר מתחת לפני השטח, מתחת למתיקות הנראית כלפי חוץ. לאחר סצנת הפתיחה ברור כי האם מתקשה באימהות שלה ולאורך כל הסרט היא לא מחייכת ואף נותנת לתינוק לבכות באין מפריע, מה שעומד בניגוד לסצנת הפתיחה הרכה.

שאלות מנחות:

  1. אבי התינוק רואה במצוקתה של אשתו, אך לא מציע עזרה. מדוע לדעתך?
  2. מה דעתך על שם הסרט? את מי שם זה מייצג?
  3. מספר שירים מלווים את הסרט, מה התפקיד של אחד מהם במיקומו בסרט?
  4. האם הצעירה מסתירה מבן זוגה ומעצמה את הקושי שהיא חווה. מה לדעתך מחירה ההסתרה? האם בקרבתך או בחייך יש נושאים בהסתרה? האם ניתן להתייעץ עם מישהו מסביבתך ביחס לקושי?
  5. בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים, אומר הפסוק (בראשית ג, טז) ואכן, המין האנושי הוא היחיד שבו נזקקת היולדת לעזרתו של אדם נוסף בתהליך הלידה על מנת להבטיח את שלומה ואת שלום היילוד. פרשו את הפסוק גם באמצעות הסרט.
  6. קראו את הסיפור המופיע בבלי יבמות, סה ע”ב:

“יהודית, אשתו של רבי חייא, היה לה צער לידה. שינתה עצמה בבגדיה ובאה לפני רבי חייא אמרה לו: אישה מצווה על פרייה ורבייה או לא? אמר לה: לא. הלכה ושתתה סם של עקרות. לסוף נגלה לו הדבר. אמר לה: הלוואי ילדת לי כרס אחת”.

עד היכן מגיע צערה של יהודית? מדוע היא מתחפשת ובאה כך לפני בעלה, רבי חייא? מה דעתך על תשובתו?

  1. היוצרת יעל קידר כתבה והלחינה את השיר “כשנולדת”. עיינו בשיר ומצאו היכן בסרט באות לידי ביטוי התחושות המופיעות בשיר.

“כשנולדת,

רציתי לאהוב אותך

ולא הצלחתי.

כשאת בכית –

ברחתי.

לא מפנייך נדדה שנתי,

כיצד אסביר לך את לכתי?

כשנולדת,

רציתי לאהוב אותך

ולא הצלחתי.

כשאת בכית,

ברחתי לבתי זרים.

זה קל יותר

להתמסר לאחרים

והיום, כשאת עומדת למולי

ומביטה

בך, אראה אותי

בי – אראה אותך”.

  1. להעשרה – https://www.hidabroot.org/article/1162816

 

דילוג לתוכן