תו נכה (עלילתי) תשע”ב

ישיבת נווה שמואל אפרת

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: נדב הר טוב,  אבירז שינקולבסקי, ברוכי בן אבו, אופיר יפרח

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

‘אחרות ושונות’ – נכות

גיוס לצה”ל

ניתוח תוכן

‘אחרותו שונות’ – נכות: עוז, גיבור הסרט, כשמו כן הוא – מלא באומץ וניכר שהוא שלם עם נכותו ועם העובדה שאינו יכול להיות קרבי. אולם ההתמודדות שלו היא מול מי שאינו רואה את יכולותיו האמיתיות אלא מדביק לו ‘תו נכה’ שמשמעו בהקשר של הדמויות בסרט: תו של חוסר מסוגלות. מוגבלות משמעה שטווח התפקוד אינו רחב כמו מי שאינו נחשב מוגבל, אולם היא איננה מייצגת חוסר מסוגלות. עבור האנשים שאינם מכירים את עוז: הפקידה ואנשי הצבא, נחתמה חותמת על עוז שאינו מתפקד פיזית ומשום כך הוא מוגבל ולכן גם לא יסתדר חברתית. הנחות אלו כמובן שגויות ומקוממות, ולכן עוז אינו מוכן להשלים איתן ומבקש שיאפשרו לו להיות בצבא, אפילו כמתנדב. מבחינתו הוא לא מוגבל, ודאי לא בשכלו ולא מבחינה חברתית, אלא שהזרים בסרט רואים את נכותו החיצונית ומסיקים ממנה לגבי כלל אישיותו. אחיו סובר שעוז צריך “להחליק” את הנושא, אולם עוז לא מוותר משום שזו עמדה עקרונית  – האם יראו את אישיותו מעבר לכיסא הגלגלים?

גיוס לצה”ל: הצבא פועל על פי כללים נוקשים של סדר ומסוגלות, אולם גם במסגרת הצבא יש מקום לאלו שאינם מתאימים למסגרת מבחינה פיזית או מנטאלית. ניכר כי עוז עשוי לתרום באופן משמעותי לצבא, אולם הצבא, כפי שמיוצג בסרט, אינו רואה אותו ולמעשה אפילו מכוון לכך שעוז לא מתאים – דרך השאלות המטופשות וההחלטה של המפקדים שנראית שרירותית. לעוז יש מוטיבציה גבוהה מאד לקחת חלק בשירות ולהרגיש חלק מהחברה הישראלית אולם הצבא מונע ממנו בשל היותו בכיסא גלגלים. הוא אינו נדרש לטפס על גבעות והרים, ובצבא יש תפקידים רבים מאד המתאימים גם למי שנכה, אולם הקצינים והפקידה אינם רואים זאת. אולי הם למעשה הנכים שבסרט?

שפה קולנועית: עוז מאופיין כגיבור ואמיץ ואדם אקטיבי. ניתן לראות זאת בכך שהוא משכים קום ומעיר את אחיו, ובכך שאינו מוותר על הצבא ואף על ההגעה הפיזית לשם לבדו. שם הסרט הוא “תו נכה”, ביטוי שמעיד מצד אחד על מוגבלות ומאידך על ההקלות והנגישות עבור מחזיק התו. ואילו בסרט הנכות רק עומדת לו לרועץ, לא מנקודת מבטו, כי נראה שהוא השלים אתה, אלא מנקודת המבט של הצבא. עוז אינו מבקש את ההקלות הכרוכות ב”תו הנכה” והתווית מודבקת עליו בעל כורחו.

שאלות מנחות:

  1. מה לדעתכם יצר את המתח שבין שני האחים?

נסו לשרטט את הסצנה שאחרי האחרונה, מה לדעתכם כדאי שיתרחש?

  1. הצבא פותח את שעריו גם בפני בעלי מוגבלויות למסלולים שונים: https://did.li/NBfaa

מדוע לדעתכם בחרו יוצרי הסרט לסגור את הדלת בפניו של עוז?

  1. קליטת אנשים עם מוגבלויות דורשת מהצבא הערכות מיוחדת. מה עמדתכם האישית על האם הצבא צריך להיערך לכך? האם זה תפקידו?

להעשרה: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5494698,00.html

 

דילוג לתוכן