שמע ה’ קולי (עלילתי), תשס”ח

אמית קרית מלאכי

בימוי, צילום, הפקה ועריכה:  אשר אפרגן, מתן אביאני 

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

משפחה

תקשורת בין אישית

אמנות

ניתוח תוכן

תקשורת בין אישית במשפחה: גיבור הסרט חי בבית אומנה שמתנהל בעיקר דרך צעקות. בני הזוג צועקים זו על זה, הם כועסים עליו ואחיו הצעיר מטיח בו משפט תוקפני. כל השיח המתנהל בתוך הבית הוא במשפטים חד ממדיים ושיפוטיים. אין הקשבה אמיתית, אין שיח ואין ניסיון להבין מה עובר על הצד השני. עיקר הדיבור הוא הטחת האשמות כדי להשקיט חוויית תסכול. אולם תקשורת זו גוררת בעקבותיה תוקפנות הדדית ומערכת היחסים הזו יוצרת ריחוק, ניכור ואף חוסר רצון לשהות בבית. רק כאשר גיבור הסרט מדבר מתוך ליבו ובגובה העיניים, ההורים מתפנים להבין את מה שעובר עליו.

הבית מתנהל מתוך נתינה טכנית / פיזית בסיסית, של מזון ומחסה, אולם עובדת היעדר תקשורת בין אישית בונה, מרחיקה ומעמיקה את תחושת הבדידות של הגיבור. קשה לבטא רגשות במילים אולם שיתוף מתוך העולם הפנימי הוא הפתרון בסרט, ואולי אף הפתרון תמיד לכל מצוקה. 

אמנות: המוסיקה היא צורת ביטוי אמנותית דרכה מביעה הנפש את תוכה. הנגינה בגיטרה הינה כלי ביטוי של הגיבור והיא גם מאפשרת לו ליצור קשר עם אחרים הדומים לו ולהוציא מהכוח אל הפועל את מה שחש בפנים. למוסיקה כוח אוניברסאלי משתף ומרפא ולא בכדי השירשמע הקוליזכה להאזנה גדולה. זהו שיר תחינה המבקש מכוח עליון לפרוש כנפיו ולסייע לאדם הנמצא במצוקה. 

הפסוק שְׁמַע יְהוָה קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי. (תהלים כז ז) מופיע בפרקלדוד האורי וישעיאותו נוהגים להוסיף לתפילה בחודש אלול ובימים הנוראים ואשר מסמל את משאלת המשורר (דוד המלך) לשכון לבטח בבית ה‘. השימוש בפרק זה מרמז בסרט על חוויית המצוקה של אבנר, שאמנם יש לו קורת גג מעל הראש, אך הוא לא יכול לכנותה בשםבית“. משום שבית הוא תחושת שייכות ושותפות, ואת אלו אבנר לא מקבל ממשפחתוהחורגת“. אמונתו במוסיקה ובריבונו של עולם, מסייעים לו להתחזק מתוך עצמו ולסייע לתיקון המשפחתי. 

שפה קולנועית: הסרט מצולם בחללי פנים וחוץ. חללי הבית בדרך כלל מזוהים עם מצב מצוקה של רעש, ויכוח וצעקות ואילו החוץמתחת לעץ, הליכה ברחוב עם חברים, מאופיינים כמקומות פתוחים שיש בהם חיבור ותקשורת. דווקא הבית שאמור להיות מקום הנוסך ביטחון הוא המקום הלוחץ, ואילו החוץ, הוא המקום המאפשר והפתוח.

שאלות מנחות:

  1. הסתרהאבנר עסוק בהסתרת התחביב המוסיקלי. מה לדעתך מחיר של ההסתרה? האם בחייך אתה נאלץ לחוות חוויית הסתרה? כיצד אתה מתמודד? האם יש מי בסביבתך היודע על כך?
  2. עיסוקהתנגדותו של האב למוסיקה היא מתוך המשפט: “אתה לא רוצה להיות אינסטלטור כמוני“. חווה דעתך על עמדה זו. 
  3. צדקהזוג ההורים פתחו את ביתם לאבנר וזו אכן מעלה גדולה בחסד. קרא את מעלות הצדקה ברמבם ותאר לאיזו מהמידות מכוון הסרט? 

רמבם הלכות מתנות עניים פרק י

הלכה ז: שְׁמוֹנֶה מַעֲלוֹת יֵשׁ בַּצְּדָקָה, זוֹ לְמַעְלָה מִזּוֹ:

מַעֲלָה גְּדוֹלָה שֶׁאֵין לְמַעְלָה מִמֶּנָּהזֶה הַמַּחֲזִיק בְּיַד יִשְׂרָאֵל שֶׁמָּךְ וְנוֹתֵן לוֹ מַתָּנָה אוֹ הַלְוָאָה אוֹ עוֹשֶׂה עִמּוֹ שֻׁתָּפוּת אוֹ מַמְצִיא לוֹ מְלָאכָה כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת יָדוֹ עַד שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת לִשְׁאֹל, וְעַל זֶה נֶאֱמַר: “וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹוָחַי עִמָּךְכְּלוֹמַר: הַחֲזֵק בּוֹ עַד שֶׁלֹּא יִפֹּל וְיִצְטָרֵךְ.

הלכה ח: פָּחוּת מִזֶּההַנּוֹתֵן צְדָקָה לָעֲנִיִּים וְלֹא יָדַע לְמִי נָתַן וְלֹא יָדַע הֶעָנִי מִמִּי לָקַח. שֶׁהֲרֵי זוֹ מִצְוָה לִשְׁמָהּ, כְּגוֹן לִשְׁכַּת חֲשָׁאִים שֶׁהָיְתָה בַּמִּקְדָּשׁ שֶׁהָיוּ הַצַּדִּיקִים נוֹתְנִין בָּהּ בַּחֲשַׁאי וְהָעֲנִיִּים בְּנֵי טוֹבִים מִתְפַּרְנְסִין מִמֶּנָּה בַּחֲשַׁאי.

וְקָרוֹב לָזֶההַנּוֹתֵן לְתוֹךְ קֻפָּה שֶׁל צְדָקָה, וְלֹא יִתֵּן אָדָם לְתוֹךְ קֻפָּה שֶׁל צְדָקָה אֶלָּא אִם כֵּן יוֹדֵעַ שֶׁהַמְּמֻנֶּה נֶאֱמָן וְחָכָם וְיוֹדֵעַ לְהַנְהִיג כַּשּׁוּרָה, כְּרַבִּי חֲנַנְיָה בֶּן תְּרַדְיוֹן.

הלכה ט: פָּחוּת מִזֶּהשֶׁיָּדַע הַנּוֹתֵן לְמִי יִתֵּן וְלֹא יָדַע הֶעָנִי מִמִּי לָקַח, כְּגוֹן גְּדוֹלֵי הַחֲכָמִים שֶׁהָיוּ הוֹלְכִין בְּסֵתֶר וּמַשְׁלִיכִין הַמָּעוֹת בְּפִתְחֵי הָעֲנִיִּים

הלכה י: פָּחוּת מִזֶּהשֶׁיָּדַע הֶעָנִי מִמִּי נָטַל וְלֹא יָדַע הַנּוֹתֵן, כְּגוֹן גְּדוֹלֵי הַחֲכָמִים שֶׁהָיוּ צוֹרְרִים הַמָּעוֹת בִּסְדִינֵיהֶן וּמַפְשִׁילִין לַאֲחוֹרֵיהֶן וּבָאִין הָעֲנִיִּים וְנוֹטְלִין כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהֶם בּוּשָׁה.

הלכה יא: פָּחוּת מִזֶּהשֶׁיִּתֵּן לוֹ בְּיָדוֹ קֹדֶם שֶׁיִּשְׁאַל.

הלכה יב: פָּחוּת מִזֶּהשֶׁיִּתֵּן לוֹ אַחַר שֶׁיִּשְׁאַל.

הלכה יג: פָּחוּת מִזֶּהשֶׁיִּתֵּן לוֹ פָּחוֹת מִן הָרָאוּי בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת.

הלכה יד: פָּחוּת מִזֶּהשֶׁיִּתֵּן לוֹ בְּעֶצֶב.

גיבור הסרט הוא נער שגדל במשפחת אומנה. לינק לכתבה להעשרה אודות משפחות אומנה:  https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/17/ART2/399/305.html

דילוג לתוכן