אולפנת חמ”ד שעלבים 

בימוי, צילום, הפקה ועריכה :עלמא כהן, דריה פלח, הללי זיידל, עדי צחי 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

משפחה

יציאה ממשבר

ניתוח תוכן

משפחה:  אורה וסתיו כל כך רוצים לזכות לילד משלהם, שהם מוכנים לעשות הכול לשם כך. ללכת לטיפולים מייסרים, לשתף לקוחות ולהתחזק מהן, לחשוב על פונדקאות ואפילו לצאת למימון המונים. גם הרצון להצטלם לסרט מחזק את רצונם הגדול לספר את סיפורם. מבחינתה של אורה, אם היא לא עוסקת בזה, היא מבזבזת את ימיה- עד כדי כך רצונה הגדול במשפחה. היא מוקפת במשפחה אוהבת ותומכת שמתמודדת יחד איתה עם החסר הגדול. האם שמתארת את שברונה כששמעה שלאורה אין רחם, אחותה שחוששת מלספר לאורה על הריון שלה, אם וכשיתרחש.  ובן זוגה סתיו, השותף איתה לדרך. זו אינה דרך פרטית שלה, אלא אורה וסתיו, כיחידה משפחתית אחת מתמודדים יחד מול הניסיון הזה. 

יציאה ממשבר: בשונה מסרטים רבים אחרים, הסרט לא מציע “סוף טוב”  או סוף כלשהו לניסיון של בני הזוג להביא ילד לעולם, למרות שהצופים ממתינים לכך. לא ברור האם זכו בילד, או שלא. באחת הסצנות בסוף הסרט נראים פרחים ואולי משמעותם כי הם מרמזים על הסוף המיוחל, אך הסרט משאיר זאת פתוח. אולם בני הזוג פועלים לאורך הדרך מתוך אמונה שיצאו מהבעיה הזו ורואים בה ניסיון ואתגר. סתיו אפילו מתייחס לקושי כאל נקודת זכות כשהוא אומר, כי הם לפחות מודעים לבעיה כבר מתחילת הקשר, ואילו זוגות רבים אחרים נחשפים לקשיים במהלך החיים המשותפים. הידיעה והכנות הללו בין בני הזוג מתחילת היחד שלהם, מסייעים להם לראות את הדרך בעין טובה ואף לבחור בדרך לא פשוטה, כשהם מחליטים לצאת למימון המונים, הדורש פרסום שיחשוף את הקושי שלהם לעולם. 

שפה קולנועית: הסרט מלווה את אורה בסיטואציות תיעודיות שיש בהן כנות ואופטימיות אל מול הקושי שהיא חווה. גם המוסיקה המלווה את הסרט אופטימית ומכוונת לתת אמון בכך שהם יצליחו בסופו של דבר.

שאלות מנחות:

  1. הסרט פותח במדרש. מה תפקידו בעיניך?
  2. מדוע לדעתך אורה הרגישה מבוכה כשהבינה בגיל צעיר שאין לה רחם? 
  3. תחילת הסרט רומזת גם על חלקו של הקב”ה בהבאת ילד לעולם. היכן לדעתך נמצא בסרט מקומו של האל?
  4. אורה וסתיו פתחו במיזם מימון המונים, שמטרתו גיוס כספים לתהליך פונדקאות. האם נחשפת למיזמי מימון המונים? איזה מיזם נגע בך במיוחד ומדוע?
  5. “סבב שני” הוא סרט נוסף באתר “שחרית חמ”ד” העוסק גם הוא באתגר הפוריות. השווה בין שני הסרטים: מהן הסיטואציות המרגשות בכל סרט? ואיזה דגש שמו היוצרות בכל סרט? 
  6. זהו איור של מנחם הלברשטט שצורף לעיתון “מקור ראשון” סביב פרשות נח – לך לך. (ב בחשוון תשע”ח). מה הקשר בין האיור לפרשות ומה החוויה שהוא מעורר בך?
דילוג לתוכן