שאיפות מסוכנות (עלילתי), תשס”ח

ישיבתתקוות יעקב“, שדה יעקב 

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : שחף לביא, אסף מושקוביץ, יובל מרגלית, אריה לבר

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

לחץ חברתי 

התמכרות

ניתוח תוכן

לחץ חברתי: הסרט מתאר שני עולמותאת עולמו של מיכאל שהוא תלמיד טוב ומתאים לעולם התוכן של הישיבה, עולם הלימודים והמצוות חשובים לו. ולעומתונמרוד, שמבלה את זמנו מחוץ לישיבה עם חברים מפוקפקים, ללא מטרה או התקדמות אלא עישון ופאסיביות. מיכאל מתקשה לסרב לנמרוד כי הוא חברו הטוב ומשום שנמרוד נמצא עם קבוצת חברים וישנה ההרגשה כיאם כולם שם, אולי גם אני אלך“. יש כוח חזק ומושך לקבוצה ואף אחד לא רוצה להיות לבד, משום כך הלחץ החברתי על מיכאל גדול. הסרט מראה שהוא לא נמצא במצוקה כלשהי שבעטיה הוא מצטרף לחבורה, אלא מתוך חברות ואולי אף מעט שעמום. הסרט מציב את שני העולמות כסותרים זה את זה: עולם הישיבה לא משופע בחברים, והקבוצה נמצאת בחוץ על הספסלים ומעשנת. ייתכן כי משום כך מיכאל מצטרף אליהם כדי להרגיש שייכות. הוא מנסה להיאבק בהם בעדינות אך הוא לא מצליח לשכנע והוא מצטרף אליהם למרות המאבק הקבוע בתוכו. רק האסון גורם לו לבחור בטוב.

התמכרות: הסרט מתאר חבורת צעירים ובראשם נמרוד שמתמכרים לסמים ואת ההשלכות של העישון עליהם: פריצה, גניבות, אלימות, טשטוש ובעיקרדיכאון שמוביל לאובדן. העישון נובע מפאסיביות ורצון להרגיש טוב ומהר לעומת הלימודים שהם מצב אקטיבי ודורשים מאמץ, אך גם תחושת סיפוק. הסרט מתאר את המדרון המהיר מעישון חומרים שמטשטשים את ההכרה, לכאורה גורמים לתחושה רגעית טובה אך סופם שהמוח מתמכר אליהם והצורך מוליד תחושת תסכול, שעמום ודיכאון שמוביל לחוסר שביעות רצון ותחושת חידלון. 

שפה קולנועית: 

לוקיישנים: מקומות ההתרחשות בסרט מאפיינות את הקונפליקטכיתה לומדת ובית הכנסת מייצגים את המקומות בהם מתקיימים לימודים והתפתחות אישית. למרות שהם פחות אטרקטיביים מאשר הטבע והספסלים בחוץ, הם מייצרים מסגרת שבתוכה ניתן להתפתח. המקומות השייכים לנמרוד וחבורתו הם מקומותזולה‘, שיש בהם תחושת חופש ומבט אל הטבע, אך הם גם מקומות ללא גבולות ומשום כך בחרו היוצרים גם לייצר אסון שמתרחש בטבע שאמור להיות מדהיםאך הוא גם מסוכן. הצוק הוא מקום שניתן לראות ממנו את האופק ולצפות על החיים במבט על שיש בו פרספקטיבה ואף להתפעל ולהתרווח בטבע ומאידך הוא מהווה מקום סכנה בגלל חוסר ההבנה של מגבלות האדם. ברגע שכף הרגל נשמטת מהצוק אין כנפיים כמו ציפור אלא אנחנו נחבטים באדמה. מקומות אלו מייצגים מגבלה מול חופש ובירור מתי המגבלה דווקא מאפשרת את החופש ולעומתה, מתי החירות הופכת מסוכנת.

עריכה וצילום: חלק מהסרט ערוך בצורה קליפית, מהירה וקופצנית. לא רק תחושות הבלבול שבהשפעת הסמים, אלא גם שגרת יומו של מיכאל כתלמיד טוב. בכך מציגים היוצרים כי חווית שמחה ואנרגיה יכולה להתרחש גם בשגרת היומיום, בקימה בשעת בוקר מוקדמת, בתפילה ובשיעור. הקליפיות המאפיינת את השפעת הסם, היא לא הרמונית וזוויות הצילום מעוקמות כדי ליצור את חווית החרדה. 

שאלות מנחות:

1. מה דעתך על שם הסרט? מה הוא בא לייצג? 

2. מדוע לדעתך כונו הגיבורים בשמות: מיכאל ונמרוד?

3. המורה המוצג בסרט קשוב ושם לב כי מיכאל לא כרגיל. האם בסביבתך יש אנשי צוות שהיית סומך/ת עליהם בזמן קושי או מצוקה? 

4. באילו תחומים בחיים את/ה מכיר/ה מקרוב התמודדות עם לחץ חברתי? כיצד מתמודדים עם לחץ זה?

5. נושא ההתמכרות אצל בני הנוער חוצה מגזרים, עמים ודתות. זו בעיה אוניברסאלית. באיזה אופן מתמודדים עם נושא זה בבית ספרך? מה לדעתך ניתן לעשות עוד בהקשר זה? 

דילוג לתוכן