רחוק ממך (עלילתי), תשע”ב

 

ישיבת נווה שמואל, אפרת

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : נתן גולדשטיין, אלון בארי, איתן שפיץ.

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

חברות בגיל צעיר

דמות הרב/ המחנך

ניתוח תוכן

חברות בגיל צעיר: הסרט מציב מספר שאלות העוסקות בזוגיות בגיל צעיר של זוג דתי שגם משתדל לשמור נגיעה. המתח הנמצא בבסיס הלחץ להתחתן מהר, הוא המתח שבאיסור במגע הגופני, ומולו עומדת שאלת ההתפתחות האישית והאם נישואין עשויים להגביל התפתחות אישית, משום הטיפול בבית ובילדים, ואף בטיפוח הזוגיות. גיבור הסרט מציב את השאלה לשני הכיוונים: אם יינשא, הוא לא יוכל להתפתח מבחינה אישית וצבאית, ואם לא יינשא, הוא לא מצליח להתמודד עם איסור נגיעה ומרגיש שנכשל בשמירה. זו דילמה לא פשוטה, שהסרט אינו פותר, אלא מציף את שני הכיוונים.

הסיפור הפנימי, של נקודת מבטו של הרב, מתאר את ההחלטה שעשה כשקיבל את ראשות הישיבה, אולם גם את המחירים שהיא תובעת ממשפחתו ובמיוחד כשרעייתו חולה. מתוך נקודת מבט זאת הוא מבין היטב את הדילמה של הבחור ונראה כי הוא עצמו בחר להתחתן צעיר אך לא לוותר על ההתקדמות לראשות הישיבה, אולם כשהדילמה מגיעה לבסוף – הוא בוחר במשפחה. שאלת ה”קריירה מול משפחה” מוכרת והסרט בוחר לומר שמשפחה קודמת, אולם ראוי לבחון האם הקמת משפחה וגידול ילדים, אינו ייעוד שנחשב בפני עצמו, ולא ברירת מחדל, משום שהאם חולה, אז אין לגבר ברירה והוא חוזר הביתה.

דמות הרב/המחנך: נדיר לראות בסרטי תלמידים מבוגרים הנמצאים בקשר טוב עם התלמידים, מקשיבים להם ואף מייעצים. נדיר לראות מורים ומחנכים קשובים. בסרט הזה בחרו היוצרים להעמיד את הרב כדמות שוה ואחרת מהדמות הסטראוטיפית שנבחרה בדרך כלל. הפעם מצטיירת דמותו של הרב/ המחנך כדמות קשובה שיכולה לסייע ולייעץ, וגם אם הרב אינו פותר את השאלה המורכבת עבור תלמידו, הרי שהוא מקשיב, ועצם העובדה שהתלמידים יכולים לגשת ולשוחח עימו, זו ברכה. בנוסף, אחד הקשיים של צעירים לפנות לבקשת ייעוץ מהאדם המבוגר, היא משום שהם חושבים שהמבוגר רחוק מעולמם. לעתים נכון הדבר, אולם בעיני יוצרי הסרט, שהם בגיל תיכון, גם המבוגר היה פעם צעיר וייתכן שהתמודד עם אותן השאלות. על פי הסיפור הפנימי של הסרט, ודאי שהרב יכול להבין, וייתכן שאף ממרום גילו וניסיונו יהיו לו תובנות שיוכלו להאיר צדדים עבור הצעיר.

היוצרים של הסרט הזה משרטטים דמות רב שאינה יודעת כל ובעצם מבקשים לראות רבנים/ מחנכים שגם להם ספקות והתלבטויות.

שפה קולנועית: הסרט בנוי בשלושה מעגלים: המציאות העכשווית של הישיבה, הסיפור הפנימי שהרב מתמודד מולו והחלום. כל מעגל כזה מקלף שכבה נוספת ומציע הבט נוסף של הדילמה. הסיפור החיצוני עוסק בזוגיות בגיל צעיר, סיפורו של הרב עוסק במחיר, והחלום משקף את האהבה והפחד לאבד. שלושה מעגלים אלו מתלכדים לשאלה שמטרידה צעירות וצעירים רבים הנמצאים בקשר בגיל צעיר.

שאלות מנחות:

  1. מה דעתך על שאלת הסרט בנושא זוגיות בגיל צעיר? כיצד ניתן למצוא לה פיתרון?
  2. מצורפת כתבה על חתונה בגיל צעיר: https://did.li/HrNw5

אילו נקודות למחשבה  התווספו בנושא מתוך הכתבה?

  1. הדור הצעיר מבקש רבנים שאינם נישאים מעליהם אלה מדברים בגובה עיניים ומסוגלים להביא לשיח גם לבטים ואולי אף כישלונות.

א. מה דעתך על דמות רב כזו? האם היית מתייעץ עם רב כזה?

ב. האם אתה מכיר סביבך דמות רבנית/חינוכית שאתה יכול להתיעץ איתה?(אין צורך לנקוב בשמות) אם כן, מה מאפיין דמות זו ומדוע אתה סומך על דעתה? אם לא? מדוע לא.

 

 

דילוג לתוכן