רועת צאן (עלילתי)

אולפנת חמ”ד הללי לאמנויות, גבעת וושינגטון.

בימוי, צילום, הפקה ועריכה :מיין מוגילנר

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

השתלבות בחברה

חריגות ואחרות

חרם כיתתי

קשר בין אדם לבעלי חיים

ניתוח תוכן

השתלבות בחברה ולחץ חברתי: סרטים רבים נעשו על ילד חדש / אחר / שונה שמנסה להתקבל חברתית ולא מצליח והלב נצבט בכל סיפור כזה. רות היא ילדה קצת אחרת. ביתה הוא שונה – היא ואביה מגדלים עיזים ואין אם בסביבה. הקשר עם אביה הוא טוב והיא ילדה בעלת ביטחון אולם הסרט מסמן אותה כבעלת כישורים הנתפסים כשונים. כמו הדבקת הברזל למצח ויכולת הקשר עם העיזים. היא בונה את עולמה בקלות עם החברות בכיתה אולם הקנאה מעבירה את דעתה של מנהיגת הכיתה שמספרת עליה שקרים, ומכאן הדרך לחרם – קצרה. רוב הבנות לא רוצות להיות חריגות ולכן מצייתות למנהיגה ואחת מהן, אף מגדילה לעשות ומרגלת אחרי רות ורצה לספר לכולן. ההשתלבות בחברה היא קריטית לבני האדם ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים. רות לא מספרת לאביה את מצוקתה ונותרת לבדה, למזלה הסרט מסתיים בתיקון, אולם יש לא מעט ילדות וילדים הסובלים מחרמות ורינונים וחייהם אינם קלים.

טיפול בבעלי חיים: רות ואביה הם דמויות שונות מהרוב ועיקר השוני ניכר בכך שהם מגדלים בעלי חיים. רות בוטחת בעיזים והן המפלט שלה מהמצוקות אותן היא חשה והן חשות כשהיא רוצה בטובתן. זהו מקום תרפויטי עבורה אולם דרך העיזים היא מלמדת את חברותיה על ההבדל שבין בני האדם לבעלי החיים. אמנם ניתנה בינה לאנשים, אך הם עלולים להשתמש בה בדרך קשה. דרך העיזים (התמימות כביכול), רות מלמדת את חברותיה פרק בהתנהגות.

שפה קולנועית:

שם הסרט – אמנם הסרט לא מראה את רות רועה את הצאן במרחבי הטבע, אך ניכר כי היא רגישה אל בעלי החיים ומסוגלת להנהיגם. שם הסרט מרמז גם על יכולותיה להנהיג גם את חברותיה. דווקא הן נוהרות אחרי המנהיגה מבלי לשאול שאלות ובכך מראות התנהגות נטולת חכמה. רות היא זו שמלמדת אותן, כפי שמטפלת בצאן, כיצד ראוי להתנהג.

שמה של הגיבורה מרמז אולי על גיבורה תנ”כית שעזבה את מקום מבטחה ומנסה להשתלב במקום חדש. זוהי רות המואביה שחייה בבית לחם אינם קלים, אך מסירותה בסופו של דבר מולידה את בית דוד.

שאלות מנחות:

  1. מה מביא לדעתך לרצון של רות להתבלט ולהראות את כישוריה כבר בהתחלה?
  2. כיצד היית נוהג לו היית במקום רות?
  3. הדיבר האחרון בעשרת הדברות הוא “לא תחמוד”, המצביע על הקנאה כזו שעלולה להביא חורבן. כיצד ניתן לדעתך להתמודד עם רגש זה?

 

 

 

דילוג לתוכן