צו פיוס (עלילתי)

כפר הנוער לבנותאיילת השחריהונתן (תשסח)

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : טלי סמיין, חנה (גבנש) טייצאו, מריטו צוקול, אייאלסאו דמנה

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

כיבוד הורים 

הליכה לצבא

ניתוח תוכן

כיבוד הורים בעדה האתיופיתמסורת מול השתלבות: מתחילת הסרט ניכר כי מדובר בבחורה המכבדת את אביה, ומאחר ואין אם בבית והאב מגדל את בתו שנים רבות, יש ביניהם קשר טוב והיא זו שמטפלת בשמירה על הבית ודואגת לאביה. אך מבחינת הרצונות שלה  גיבורת הסרט מבקשת להתגייס לצבא. אביה מסרב ומעלה מספר טענות: הצבא עלול להשפיע עליה, הוא מגדל אותה לבדו, ומצבה הדתי ישתנה. למרות שזהו סרט העוסק בשאלת ההליכה לצבא, הוא עוסק למעשה בשאלת כיבוד ההורים. האם הגיבורה תעשה מה שליבה חפץ או שתקשיב לאביה. 

הרצון שלה להשתלב בחברה הישראלית באמצעות הצבא מאלץ אותה לצאת כנגד רצון אביה והמסורת המשפחתית לאורך הדורות המגדירה את מקום האשה בבית. 

לאורך הסרט היא מתלבטת ובסופו של דבר בוחרת להתנתק ממנו כדי ללכת אחרי רצונה, אך למזלה אביה מגיע ומכבד אותה על בחירתה, ונראה על פי הסרט שהוא אפילו גאה בה. 

שאלת כיבוד ההורים עומדת כאן מול העובדה שמדובר בבחורה בת 18, עצמאית ושאביה כבר לא אחראי עליה. אלא הדילמה היא רגשית: האם לפגוע בו בבחירה שהיא עושה. האב לא מבין מספיק את המציאות הישראלית (הוא לא קורא עברית) וחושש שהיא בוחרת בעולם שאינו מוכר לו, ואכן הדבר נובע מדאגה. היא מבינה שהוא לא מבין ולכן מתעקשת לעשות את מה שהיא רוצה, בתקווה שהוא יתעשת. זהו סרט שמסופר מנקודת המבט שלה ומתוך הרצון שלה להיות חלק מהחברה הישראלית ולתרום הלאה. הסרט בסופו של דבר מצדד בבחירתה למרות שהיא מצערת את אביה.  

הליכה לצבא: יוצרות הסרט מעמידות את ההליכה לצבא כמשאת נפש של מימוש יכולות ורצון להשתלב במציאות.  אך האב והאח מעלים את החששות מפני הליכתה לצבא שאולי ישנה אותה. בסופו של דבר האב מקבל את בחירתה. מעניין ששירותה בצבאהוראה וחינוך, יכול היה להיעשות גם במסגרת שירות לאומי, אך ייתכן כי יש במדים את תחושת השייכות לחברה הישראלית בכללותה ואת תחושת ההישג שהגיבורה מרגישה. מבחינתו שלהאב, דווקא המדים הם אלו שמטרידים אותוהחשש שהצבא ישפיע עליה והיא תשתנה. 

שפה קולנועית: 

לוקיישן: רוב הסרט מצולם בין כתלי הבית שמסמל את ההגנה ואת השייכות, אך גם את המקום שסוגר על הגיבורה וכשהיא מתלבטת במה להחליט, היא יוצאת החוצה. 

שאלות מנחות:

1. מה דעתך על סוף הסרט? מהן הסצנות בעיני רוחך שיכולות היו להוביל לפיתרון הזה?  

2. באילו תחומים בחייך את/ה בוחר אחרת מרצון ההורים? באילו כלים את/ה משתמש/ת כדי להחליט? 

3. כיצד מתייחסים בביתך ובמוסד החינוכי שלך לשאלת גיוס בנות לצבא? מה היית מייעץ/ת לגיבורת הסרט?

 

 

דילוג לתוכן