עין אחת עצומה (עלילתי)

אולפנת חמ”ד צביה אשקלון

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : עונג כהן, הילה חורי, שיראל אוחיון,

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

והדרת פני זקן

התעקשות על עשיית חסד

סכנה וחובת דיווח

הצצה

ניתוח תוכן

והדרת פני זקן: וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן היא מצוות עשה מהתורה לכבד ולהדר פני המבוגרים. בסרט מובא מצב כואב של אישה מבוגרת שהוזנחה על ידי בני משפחתה. מתוך שהם סומכים על המטפלת והפקידו את האם בידיה, הם לא דואגים לה. הסרט מבקר התנהגות זו דרך הגיבור, נער מתבגר ורגיש שחש בסבלה של האישה ויוצא לעזרתה. באמצעות הסרט, הצופים מוכרחים להביט באישה חסרת הישע ואל הדור המבוגר בבדידותו ואל מצוקותיו. במובן זה משמש הסרט כדרמה חברתית הגורמת לצופים להתבונן ביחסם אל המבוגרים בחברתנו ובמיוחד לאור משבר הקורונה הזמן בו הם נאלצו להתכנס בביתם יותר ויותר.

חיפוש חסד: ניכר כי חייו של הילד טובים, הוא עטוף ואהוב. הוא יכול היה להמשיך בחייו הרגועים, אולם מרגע שמגלה מצוקה בבית השכנה, הוא מחפש כיצד לסייע לה. גם כאשר מסרבים לעזור לו, הוא ממשיך לחפש דרכים ולהכריח את הסביבה להאמין לו. זהו מצב של “עזב תעזב עמו”, לראות מצוקה ולהתגייס לסייע.

הצצה: הילד מגלה את מצוקת האישה דרך הצצה אל חייה. הוא עושה זאת בתמימות בתחילה ואחר כך באופן מכוון בעזרת המשקפת. הסרט מעלה את הדילמה: האם להתערב בחייה והאם ההצצה מספרת סיפור אמיתי? שהרי בהצצה רואים רק חלקי מציאות. גיבור הסרט אמנם ילד בעל דמיון, אך גם רגיש מאד ומשום כך הוא מפרש נכון את הנגלה מולו.

האמא שהיא המבוגר האחראי בסיפור לא מאמינה לילד. במקרים רבים אנשים מסרבים להאמין לדברים שהם שומעים ונמנעים להתערב. החשש להתערב בחיי הזרים או האדישות לחיי הזולת, יוצרים את המרחב המנוכר של העידן המודרני שבו אדם נפגע מעבר לדלת ביתנו ואנחנו לא ראינו או סירבנו לראות.

שפה קולנועית: הסרט מוצג דרך נקודת המבט של הילד ודרך התבוננותו בשכנים. ההצצה אל השכנים מעוררת גם בלב הצופים את השאלה האם הילד מדמיין או צודק, משום שהצילום משאיר זאת עמום. התשובה ניתנת כאשר המצלמה נשארת עם האישה המבוגרת והצופה נוכח בהתעללות שהיא עוברת.

שאלות מנחות:

  1. מה דעתך על התערבות בחיי אנשים כשאתה נחשף לאירוע מחשיד? כיצד היית נוהג/ת?
  2. כיצד ניתן להילחם בבדידות והניכור של המבוגרים בחברה המודרנית?
  3. האם את/ה מכיר/ה סיטואציות דומות של חיי אנשים מבוגרים מסביבת חייך: משפחה, חברים, שכנים? התוכל לספר איך הם מתגברים על הבדידות?
דילוג לתוכן