סופר אמא (תיעודי), תשס”ז

תיכון אור תורה סטון בנות, ירושלים

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: מירב בסון, עליזה לדרמן, חלי עמרני, אסתי אביטן

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

משפחה

ניתוח תוכן

משפחה: הסרט מציץ אל תוך חיי משפחה ואל שלל המטלות אותן עושה האם בתחזוקת הבית אל מול התנהלות שאר בני המשפחה. בחלקו הראשון של הסרט מתוארת המציאות היומיומית שבה האם עסוקה בארגון הבית, הכנת אוכל ודאגה לכל צרכי המשפחה ואילו שאר בני המשפחה עסוקים כל אחד בעניינו, לא מסייעים לאם בכלל וחלקם אפילו באים בטענות כאשר הם לא מקבלים את מבוקשם. בחלקו השני של הסרט האם מניחה את בני המשפחה וטסה לתאילנד עם חברתה הטובה. ניתן היה לצפות ששם היא תנוח, אך הסרט מלווה בהומור את האם כשהיא לא מפסיקה לארגן, כמו נמלה עמלנית, גם במהלך הנסיעה עצמה.

בני המשפחה שנותרו בבית נאלצים להתמודד עם האחריות שנפלה עליהם ובראיונות המשובצים לאורך חלק זה של הסרט, הם מכירים במקומה של האם ובתפקידה המשמעותי כל כך בניהול הבית, ומתוך שכך נולדת הערכה גדולה כלפיה.

שפה קולנועית: הסרט מבוים בהומור וניכר כי אחת מיוצרות הסרט היא בת משפחה, שאוהבת ומכבדת את האם. צילום ועריכת הסרט הם תזזיתיים, ובחירה זו מאפיינת את האם ואת התנהלותה היומיומית, שהיא לא נחה לרגע. גם שאר בני המשפחה נעים במרחב הביתי באופן כזה ונוצר סרט מלא חיים, מריבות ויכוחים ואהבה רבה. הסיטואציות המוצגות בסרט הן יומיומיות – כביסה, פרישת מצעים והכנת אוכל ודרכן הסרט מראה את ההבדל שבין הימים בהם האם בבית לבין נסיעתה. כך למשל היא מבשלת עבורם אוכל רב ועשיר, וכשהם נותרים לבדם, הם אוכלים אוכל מחומם וקנוי, מסתבכים בהכנת טוסט פשוט או ישנים על אותם המצעים לאורך כל התקופה. מתוך אותן סיטואציות קטנות עולות שאלות על אחריות וחלוקת התפקידים בתוך המשפחה.

 

שאלות מנחות:

  1. במה מסייע ההומור לדעתך, להתמודדות עם השאלות הקשות שהסרט מעלה?
  2. כיצד לדעתך, מתפתחת מציאות כזו, בה האם עושה את הכול ואילו שאר בני המשפחה לא מסייעים בכלל?
  3. כיצד מתנהלות המטלות בביתך? האם קיימת חלוקה אחרת?
  4. מדוע לדעתך הסרט מציג את האם רק בהקשר של עבודות הבית ולא בהקשר של תחומים אחרים בחייה?
  5. בירושלמי פאה, ג, מופיע הסיפור הבא על רבי טרפון ואמו:

אמו של רבי טרפון ירדה לטייל לתוך חצירה בשבת, והלך ר’ טרפון והניח שתי ידיו תחת פרסותיה והיתה מהלכת עליהן עד שהגיעה למיטתה.

פעם אחת חלה, ונכנסו חכמים לבקרו.

אמרה להן: התפללו על טרפון בני שהוא נוהג בי כבוד יותר מדאי,

אמרו לה: מה עביד ליך ותניית להון עובדא (=מה הוא עושה לך? ושנתה להם המעשה)

אמרו לה: “אפילו עושה כן אלף אלפים עדיין לחצי כבוד שאמרה התורה לא הגיע!”

מדוע זו תשובת החכמים לכיבוד האם של רבי טרפון?

  1. קראו את הסיפור הבא העוסק במתח שבין כיבוד אם ללימוד תורה:

https://zusha.org.il/story/%D7%9B%D7%99%D7%91%D7%95%D7%93-%D7%90%D7%9D/

מדוע אביי מרגיש צורך להצטרף בכל פעם למצוות כיבוד הורים?

 

 

דילוג לתוכן