סבב שני (תיעודי), תשפ”ג

אולפנת חמ”ד הרב בהר”ן, גדרה 

בימוי, צילום, הפקה ועריכה :צופיה תמיר, חמדת קורצוייל, אורי ברוך.

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

משפחה

יציאה ממשבר

ניתוח תוכן

משפחה: אחד הפסוקים הידועים ביותר מספר בראשית הוא הציווי לאדם וחווה “וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ” (א, כח). זהו הציווי להקים משפחה. התנ”ך ותולדות האנושות מלאים בסיפורים על הולדת הדורות הבאים ומדי פעם ישנה הצצה לקושי שבהבאת ילדים לעולם (רחל אמנו, חנה אשת אלקנה ועוד). הסרט שופך אור על הדרך להקמת משפחה, עד כמה היא קלה מחד וקשה מאידך. שני, גיבורת הסרט, מאפשרת לצופה לחוות איתה את הדרך המורכבת והקשה של הבאת ילד לעולם. לכאורה מעשה פשוט, אולם להרבה נשים זו דרך תלולה. לעזרתה באה הטכנולוגיה שמאפשרת להצליח להיכנס להיריון נוסף. אמנם לשני ולישי יש ילד אחד, דוד, והם נחשבים משפחה, אך הצורך בהבאת ילד נוסף ובהגדלת המשפחה הוא גדול מאד. ועבורו בני הזוג מוכנים לעבור תלאות. בכך עוסק הסרט – בדרך אל בניית המשפחה, אותו מושג שמובן מאליו עבור רוב האנושות, אך לחלקה זוהי משאת נפש.  

יציאה ממשבר: הסרט משובץ בקשייה של שני להיכנס להיריון בצד אמונתה הגדולה כי היא תצליח. האמונה בקב”ה מסייעת לה לצלוח את הקשיים והיא באה לידי ביטוי בתפילות שהיא מתפללת ובאמונה פנימית כי היא תצליח. מי שמסייעים לה לצלוח את הדרך הם ישי, בן הזוג שמכיל אותה עם כל הטלטלות הרגשיות והפיזיות ואף חברותיה, כי עצם היכולת לשתף בקושי, כבר מסייעת לה. אולם שני לא ממתינה שהנס יבוא משמים, אלא היא פועלת כל הזמן למען השגת המטרה, ובשילוב הזה שבין פעולה ממשית (הליכה לרופאים, הזרקות, כדורים ועוד) לבין תפילה ואמונה והודיה על הטוב – היא מצליחה להחזיק מעמד עד לסוף המיוחל. 

שפה קולנועית: יוצרות הסרט השכילו להיות עם שני בתוך חדרי הטיפולים ולצלם את הסצנות התיעודיות של התהליכים אותם היא עוברת. וכמו הדרך ששני הולכת בה, כך בנוי גם הסרט, כסרט מעקב. הצופה ממתין עם שני לתוצאות, חש את הנפילות ושמח עם ההיריון שמגיע לבסוף. המצלמה אינה מתערבת אלא צופה מהצד ומאפשרת לצופה להיות עם שני ברגעים הללו. באופן הזה נוצרת תחושה של אותנטיות וחיבור לדרך בה הולכים שני וישי. 

שאלות מנחות:

  1. נתחו את שם הסרט, באיזו מידה הוא מתחבר גם לשמה של שני ומדוע?
  2. מה תפקיד הסצנה בגן הילדים לדעתך?
  3. התבוננו בשוט מתוך הסרט ונסו להבין מה ניסתה הצלמת להביא דרכו:
  1. נתחו את השירים המופיעים לאורך הסרט. מהו הקשר בעיניך בין כל שיר לסצנה בה הוא מופיע? 
  2. בתחילת הסרט מצוטט שירה של רחל המשוררת “עקרה”. היכן מופיעות בסרט ההתמודדויות של רחל וחנה, על פי השיר? 
  3. האם נושא הפוריות / עקרות מדובר בסביבתך? אם כן, באיזה אופן? 

 

 

דילוג לתוכן