נקודת אמת (עלילתי)

קריית חינוך בית שמש

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : יצחק אוחיון, אברהם מנגיסטו, יצחק באביל, יצחק אוחיון

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

חזרה בתשובה

הסתרה

ניתוח תוכן

חזרה בתשובה: גיבור הסרט נמצא בתהליך של חזרה בתשובה וחיזוק זהותו הדתית, אולם מסתיר זאת מחבריו. זהו תהליך של שינוי שמכריח את הגיבור להתמודד גם עם עצם החזרה בתשובה וגם עם העולם שמחוץ לו. הגיבור חושש מתגובת חבריו ולכן לא מספר להם וזו נקודה שמאפיינת רבים מהאנשים שעושים שינוי. בתהליך זה מתערער העולם הבטוח והאדם צועד בדרך חדשה לו והיא לא בטוחה עד שתהפוך לו לטבע שני. לכן תגובת הסביבה יכולה לערער ולהטיל ספק (כך גם בתהליכים אחרים הנובעים מהשינויים בזהות פנימית). לגיבור הסרט אין ספק בתהליך שאותו הוא רוצה לעבור והוא אוהב להיות חלק מהעולם הדתי. הוא לא מתלבט לגבי המחיר אותו ישלם, כמו לא לנסוע למשחק בשבת והוא משכים קום בכל יום כדי להספיק להתפלל. התחזקות העולם הדתי בסרט באה לידי ביטוי בעיקר סביב בית הכנסת – בתפילה ובלימוד.

הסתרה: אנרגיה רבה משקיע הגיבור בהסתרת החיפוש שלו מפני חבריו הקרובים. תהליך הבירור אינו פשוט אך עיקר דאגתו לטשטש את עקבותיו. החשש מתגובת החברים הוא גדול ולכן הגיבור מסתיר את התהליך, אך לכל הסתרה יש מחיר והיא מערערת אותו שבכל רגע נתון הוא צריך לחפות על מעשיו או חושד בכל רעש קל. אולם הסרט מפתיע כאשר הגיבור מגלה כי גם חברו נמצא באותו התהליך. חיזוק לכך ניתן לראות סצנת שיעור מתמטיקה, בו מסביר המורה על “כינוס איברים דומים” שדרכם ניתן להגיע אל הנעלם. זהו רמז לחיפוש ולמפגש בין שני החברים שיחד מחפשים משמעות ומוצאים אותה דרך המסורת. גילוי האמת מקל על שניהם במפגש ויקל עליהם גם בהמשך משום שאפשר יהיה להפנות את האנרגיה לתהליך עצמו ולא להסתרה.

 

שפה קולנועית: מוטיב ההסתרה נמצא בסרט דרך חפצים שהגיבור מסתיר – הכיפה שעולה ויורדת מהראש, מוסתרת ומבצבצת בכיס, הציצית שמסמלת את האמונה בקב”ה מול כל העולם, כשהיא נלבשת אך מוסתרת. גם הטלית בבית הכנסת מהווה כיסוי לחמוק מגילוי האמת.

צילום הסרט בחלקו כמו “מגלה” את המציאות: הסרט נפתח בצילום ארון הקודש ולאחריו המצלמה משוטטת עד שמגיעה לגיבור הלומד, ובסצנות נוספות היא ממשיכה לשוטט כאשר הגיבור חושש שיגלו אותו. בחירה זו של צילום מהווה גם היא דרך ביטוי לאותו חיפוש וגילוי של מה שנסתר מן העין.

שאלות מנחות:

  1. מילות השיר המפורסם “אפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא השם יתברך” נלקחו מתוך הספר ‘ליקוטי מוהר”ן’, לרבי נחמן מברסלב (תורה נ”ו). מה דעתך על המשפט ובאיזה אופן הוא מתאר את כוחה של האמונה? כיצד ניתן לחבר בין משפט זה לבין מגילת אסתר שמכונה גם ‘מגילת הסתר’?
  2. היכן בחייך הרגשת שעליך להסתיר דבר / אירוע שחשוב מאד בעבורך? מה היו הסיבות להסתרה ומה עשית?
  3. מדוע הסרט נקרא “נקודת אמת”?

 

 

 

דילוג לתוכן