נגע בשמיים (עלילתי)

ישיבת חמ”ד נווה שמואל, אפרת

בימוי, צילום ועריכה :איל שטיין, דוד מנחם, יאיר פרידמן, הראל בן מיכאל, ג’וני שפירו

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

כוונה ומשמעות

בריחה מאחריות

ניתוח תוכן

כוונה ומשמעות – אנחנו פוגשים את אבי שהיה עם שיר אשתו בהודו וכנראה שניהם השתמשו בסמים תוך כדי חיפוש משמעות לחייהם. הוא ושיר, רעייתו עברו תהליך של חזרה בתשובה, אך הסרט מצביע על כך שזה לא מספק את אבי והוא ממשיך עם הסמים גם כאדם דתי ונשוי. אותו ‘בור’ הקיים בתוכו מחפש להתמלא באמצעים חיצוניים וגם התפילה לא מסייעת לו. בסצנות מרכזיות בסרט, כאשר הוא נחשף לצילומי האולטרא סאונד של התינוק, הוא מתמלא בחדוות העשייה ותפילתו ומעשיו, כמו הארון שבנה, ממלאים אותו בסיפוק. אותו חסר מתמלא ביצירה, אך המילוי רגעי ואינו מספק אותו ולכן, אולי בשל כך ,הוא בוחר לנסוע לקבר הבעל שם טוב וכשהנסיעה נדחית הוא שוב נכשל. מרוב שתלוי בסם שיסייע לו בהתמודדות עם החיים, הוא מחמיץ את קשריו עם אשתו ואת בניין משפחתו.

בריחה מאחריות –  הסרט מתקיים בשני מעגלים: הראשון הוא מעגל החיים והיצירה – אשתו ההרה ועבודתו בנגרות, מול המעגל השני שהוא החיפוש הפנימי. אותו מעגל בא לידי ביטוי בלקיחת סמים, תפילות ביער ורצון לנסוע. לבני האדם ישנה כמיהה קבועה אל הנשגב, אל העולם שמעבר ואל החיפוש אחר משמעות לשאלות הלא-פתורות של חיינו. אולם הגיבור בוחר לברוח מהמציאות ולקצר דרכים ובמקום לעבוד על המידות הוא מחפש את החוויה האקסטאטית וכך הוא מתרץ את הקרבה להשם. לעומתו, שיר, שהיא היציבה מבין שניהם אומרת לו “חשבתי שעברנו את זה”. היא יודעת להפריד בין העולם המבולבל שהיה להם בהודו לבין הבחירה שעשו בחיים זוגיים ובעלי משמעות, כדי לענות על הקונפליקטים. אך אבי כנראה לא השתנה במהותו לעומת חזותו הדתית החיצונית.

 

 

שפה קולנועית:

חזיונות תחת השפעת הסמים – הסרט מאפשר לצופה להציץ לעולמו הפנימי של אבי דרך קטעי השוטים של החזיונות שהוא רואה. אלו צילומים שלו בורח במקומות לא מוגדרים. אותו בלבול של רגעים בעריכה קליפית, אכן נותנים תחושה של חופש אולם גם של סחרור ואבי קם מבולבל.

 

שאלות מנחות:

  1. חיפוש משמעות קיים אצל כל בני האדם ובכל הדתות. אותה כמיהה אל הנשגב באה לידי ביטוי באופנים רבים. אחד הכלים שהיהדות מציעה היא התפילה – עמידתנו הפיסית אל מול הבורא האינסופי. אולם השגרה של התפילה עלולה להפוך אותה להרגל, ומשם אל ההתרחקות מהחוויה הרוחנית. מה הן חוויותיך מהתפילה ואילו דרכים מסייעות לך שתפילתך תהיה בעלת משמעות?
  2. התפילה המתוארת בסרט היא ביער ומוכרת כדרך ההתבודדות של חסידי ברסלב. חווה דעתך על ההבדלים שבין תפילה מסודרת במנין ובבית הכנסת לבין התפילה הפרטית והאישית בחוץ.
  3. מדוע לדעתך נקרא הסרט בשם “נגע בשמים”?
  4. גם נסיעה לאומן במקרה הזה יכולה להיות חלק מהבריחה של אבי כמו הסמים- נסה/י להסביר למה?
דילוג לתוכן