תיכון הימלפרב, ירושלים, תשפ”ה
בימוי, צילום, הפקה ועריכה : אביב אייזנשטדט, אלישע יונגרווד, יוסף פרנסקי, ליאור דסקל.
קהל יעד:
נוער ומבוגרים
נושאים:
משפחה
ניתוח תוכן
משפחה: הסרט עוסק בדילמה שהיא כלל ישראלית לאורך שנות ההיסטוריה של העם היהודי ושל החברה הישראלית, אך מביא את הקושי באמצעות סיפור של אב שאיבד את בנו בלחימה והסביבה עסוקה בענייניה. תחושת הבדידות של האב / הנהג עולה מהסרט בצורה חזקה מאד ונדמה כי ההתמודדות היא שלו בתוך עצמו. נוצר פער דרמטי כואב עם הידיעה של הצופה אודות האבל של הנהג, אל מול חווית הטיול שבתוכה נמצאים התלמידים. אולם ברגע שם ערים למתרחש, הם מיד מצטרפים לסייע לו באמירת הקדיש. זה לא מעשה של חסד, זוהי תחושה של חברה שלמה שמרגישה מחוברת כמשפחה אחת. המעגל הפרטי באחת הופך למעגל קהילתי ולאומי ובאופן הזה הסרט מספר את סיפורה של החברה הישראלית כולה.
שפה קולנועית: שלושה חלקים מרכזיים בסרט: הפתיחה השקטה בבית הקברות, המולת הדרך והטיול והנחמה שמתרחשת מחוץ לאוטובוס. בפתיחה האב נוכח לבדו בבית הקברות וכל המתחולל, מתרחש בתוכו, זוהי סצנה שקטה. לעומתה סצנות הטיול הן רועשות ומלוות בקולות התלמידים, בסיפורי המורה על בנו החולה ובחדשות המושמעות ברדיו, שגם הן מתארות את המתיחות בהוויה הישראלית. ואילו סצנת הסיום אמנם מתרחשת ברעש הסביבה, אך מורגש שקט לרגע בנפשו של הנהג עם אמירת הקדיש. הסצנה מצולמת בין האוטובוסים, בחניון רועש, אך נדמה כי הכאב הפרטי מתנחם מעט בתוך כל ההמולה.
שאלות מנחות:
- מהי לדעתך משמעות שם הסרט?
- אפיין/י את דמות המורה אל מול דמויות התלמידים ביחס לנהג.
- מהי האמירה החברתית, לדעתך, שמובעת בסרט שגיבורו הוא נהג אוטובוס?
- הסרט מזכיר שתי יצירות דומות העוסקות בעגלון / נהג ששכל את בנו והוא מסיע אנשים בתוך הכאב הגדול שבתוכו: הסיפור “יגון” (אנטון צ’כוב, 1886) והסרט הקצר “מועקה” (הדר פרידליך, 2000).
בחר/י אחת משתי היצירות והשווה/י לסרט “מסע כבד”. באילו אופנים דומה נהג האוטובוס לגיבורי היצירות? וכיצד מספרות היצירות על החברה בתוכה הנהג חי?
לינק ל”יגון” – https://benyehuda.org/read/24804
לינק ל”מועקה” (הזמנה בהרשמה) https://jfc.org.il/movie/68877-2/
- הסרט “מסע כבד” הופק בתיכון הימלפרב בירושלים, ששכל עשרה מבוגריו במתקפת השבעה באוקטובר ובמלחמת “חרבות ברזל”. הסרט מהווה בין השאר, דרך להתמודדות בית ספרית עם האבל הגדול.
החברה הישראלית כולה מתמודדת עם השכול ויצירות רבות נוצרו בעקבותיו. תאר/י יצירה הקרובה לליבך שמנציחה את הנופלים / הנרצחים. ומדוע היא קרובה לליבך.