מהלכים חדשים (עלילתי), תשפ”א

ישיבת חמ”ד אביר יעקב, נהריה

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: נבו לוי, איתמר אידלברג, שלום גלר, מיכאל חזן.

 

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

זיקנה

חברות

ניתוח תוכן

זיקנה: הסרט משרטט ברגישות את יומו של רן, שהתאלמן מאשתו. הוא חי בבדידות ויומו בנוי מרגעים קטנים ואנושיים: חימום האוכל, משחק לבדו וכלל נמצא לבד. זוהי בדידות שיש בה עצבות כי אין לו עם מי לחלק את חוויותיו והוא מתגעגע לאשתו. בתחילת הסרט יש תחושת ניכור  – הוא מטפל בצנרת והולך, הוא לבד ברכב, אוכל לבד, אך החיבור בינו לבין ההומלס יוצר צחוק ושמחה, עד שהוא עצמו הופך לרגע להיראות כמו הומלס, רק בגלל שנרדם על הקרטון. עוברי אורח יתייחסו אליהם כאל נזקקים ומסכנים מבלי להבין מה הסיפור שלהם, וכך גם הנער שמתרים כסף, שזה מעשה יפה, אך אינו מבין את האדם שהוא פוגש ומטיח בו את דעתו הסטריאוטיפית על זיקנה. בתור נער צעיר הוא רואה את המבוגרים כחסרי אונים, אולי הוא בעצמו לא מבין שגם יום אחד הוא יזדקן.

חברות: הרגישות של גיבור הסרט גורמת לו לראות את חסר הבית ולחוות את המצוקה שלו ואולי אף את הבדידות שלו והוא מנסה להתחבר אליו. בתחילה “מתוך שלא לשמה” אולם במהרה הם מתחברים באמצעות אוכל ויין שפותח את הלב ומשחרר עכבות ואז נוצרת חברות “לשמה”. אלו שני זרים אך הם חולקים אהבה משותפת לשח מט והמשחק מסייע לחיבור. אך החיבור נוצר  בעיקר בשל העובדה ששניהם פתוחים להתחלות חדשות, ואין גיל לחברות.

שפה קולנועית: עריכת הסרט מצרפת שוטים שקטים ויומיומיים של חיי אדם מבוגר, דווקא פשטות זו יוצרת חמלה והזדהות ומעבירה אתתחושת הבדידות של רן. לעומת צילומי התקריב של מעשיו, היוצרים בחרו לצלם את בית הקברות כמו עיר עצומה מלמעלה, חסרת חיים, כמו בניינים שבתוכם אנשים. זהו פער בין הכרות קרובה עם האדם לבין המבט המנוכר מלמעלה. בדרך זו הסרט פורם את תחושת הניכור בכך ששני הגיבורים מתחברים זה לזה מתוך הכרות ואנושיות. ודווקא הנער, שבא “כביכול” לסייע, נותר מחוץ לדלת ולא רואה את האדם שמולו או את הזיקנה.

החפצים המלווים את הסרט: אוכל בקופסא, יין ושח מט מתארים מהלך שמתחיל בחפץ ביתי אך קצת סתמי – קופסא עם תירס, מתפתח ליין שמחבר בין אנשים ועד לשח מט שזהו משחק שמחבר ומכבד את המתמודדים ומאפשר לידע ולחכמת הניסיון שלהם לבוא לידי ביטוי.

שאלות מנחות:

  1. מדוע נקרא הסרט בשם “מהלכים חדשים?
  2. בפתיחה מצוטט משפט מתוך הספר “האלכימאי”. כיצד קשור המשפט לסרט?
  3. היכן נמצא בסרט מימוש האמרה “אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו”? מה תפקידה בסרט לדעתך?
  4. האם נחשפת לסרטים / סדרות שהגיבורים בהם הם זקנות וזקנים? כיצד הם מאופיינים? במידה ולא, מדוע לדעתך?
  5. מגפת הקורונה החריפה את בדידותם של אנשים רבים ובמיוחד אצל דור הותיקים שנאלצו להישאר ספונים בבתים מפאת הסנה לבריאותם. האם היו בני משפחתך מבוגרים שנותרו לבדם? כיצד הם עברו את התקופה הזו?
  6. קראו את טור הדעה השואל מדוע אין מבוגרים על המסך. מהי תשובתך לכותבת?

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4190310,00.html

  1. הזיקנה ביהדות היא נושא רחב. במאמר המצורף “טעימה” מדיון אודות הנושא: https://web.archive.org/web/20050809010721/http://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA6/R0061079.asp
  2. סרטים קצרים על זיקנה:

https://www.youtube.com/watch?v=AqRUAKO5WHU

https://youtu.be/b0HzLYJla1M

 

 

דילוג לתוכן