אולפנת חמ”ד אמי”ת נגה, בית שמש

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: אלה רן, טליה דוד, ענבל אברמזון

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

התבגרות

ניתוח תוכן

התבגרות: הסרט עוסק בהתבגרות ובאובדן והוא מסופר מנקודת מבטו של אביתר, המורה החדש, כשהוא נקרע בין שני העולמות – האזרחי והצבאי. בשניהם הוא רוצה לתרום ולתת ונראה ממנו כי שדה החינוך חשוב מאד עבורו. מרכז הסרט הוא ההתמודדות של דור כנער מתבגר שאינו מוצא את מקומו בתוך המסגרת והוא מחפש חופש ועצמאות. מאמציו של המורה נושאים פרי ולרגע הוא בונה אמון עם דור אולם האופן שבו מסופר הסיפור, מדגיש את האובדן וכי דור למעשה לא יצליח לצמוח בליווי הקבוע של אביתר, כי הוא נהרג בלחימה. על דור להתבגר לבדו כאשר רוחו של אביתר תלווה אותו לאורך הדרך.

שפה קולנועית:

הסרט מתרחש בשני אתרי התרחשות מרכזיים: בבניין הרוס בחזית ובטבע. הבניין בו נמצא אביתר בלחימה מכוסה כתובות גרפיטי, מצולם סגור והוא מייצג מלחמה ואובדן ואילו הטבע מסמל חירות וחופש. במקום הפתוח נפגשות הדמויות כאשר המפגש הדמיוני הזה לא התרחש באמת אלא רק כאופציה, אילו לא היתה מתרחשת מלחמה. הסרט אמנם מצולם ומסופר באופן ריאליסטי, אך מתאר מציאות שלא התרחשה, אלא עשויה היתה להתרחש אלמלא האובדן.

שאלות מנחות:

  1. מדוע נקרא הסרט בשם זה לדעתך?
  2. מה תפקידה של המשקפת? מה היא מסמלת?
  3. הסרט מציג מבט ביקורתי כלפי מערכת החינוך וכלפי המורים. בכל שנותיך בבית הספר, תארו מורה אחד/אחת שהיו משמעותיים ומדוע.
  4. בסרט השתמשו היוצרות בנעימת השיר “הנסיך הקטן” (יונתן גפן, שם טוב לוי). קראו את מילות השיר והסבירו את הקשר לסרט:

פגשתי אותו בלב המדבר / יפה שקיעת שמש ללב עצוב

ציירתי לו עץ וכבשה על נייר / והוא הבטיח לי שישוב

הנסיך הקטן מפלוגה ב’ / לא יראה עוד כבשה שאוכלת פרח

וכל שושניו הן קוצים כעת / וליבו הקטן קפא כקרח

ואם אי פעם תגיעו לכאן / תדעו שכאן הוא חרש צנח

וקול הנפילה לעולם לא נשמע / בגלל החול הרך

והיה אם יופיע שם ילד אחד / שפניו שוחקות ושיער לו זהב

תדעו שזה הוא, והושיטו לו יד / ולטפו את אבק המדבר מעיניו

ואז תעשו עימי חסד קטן / כיתבו נא מהר לכל אימותינו

שירווח להן קצת ויפוג צערן / הנסיך הקטן חזר אלינו

הנסיך הקטן מפלוגה ב’ / לא יראה עוד כבשה שאוכלת פרח

וכל שושניו הן קוצים כעת / וליבו הקטן קפא כקרח

פגשתי אותו בלב המדבר.

  1. במלחמת ‘חרבות ברזל’ נחשפנו למכתבים רבים שהותירו הלוחמים אחריהם, ביניהם אנשי חינוך רבים שנפלו בלחימה. בחרו שני משפטים מלוחמים שנפלו ורשמו באיזה אופן אלו מסרים נוגעים בכם במיוחד.
  2. כתוביות הסיום הן חלק מתוך פרויקט הנצחה ‘ אות.חיים’  – הנצחת כתב ידם של הנופלים. היוצרות בחרו להשתמש בכתב ידה של יעל לייבושור ז”ל, תצפיתנית במוצב נחל עוז שנהרגה בשביעי באוקטובר תוך שהיא מבצעת את תפקידה עד הרגע האחרון. הפונט עוצב מכתב ידה על ידי אורי בן ארי.

תארו מיזם התנדבותי שלקחתם בו חלק בשנים המורכבות הללו ואת מידת ההשפעה שהיתה להתנדבות עליכם.

דילוג לתוכן