יש בי אור (תיעודי)

אולפנת חמ”ד צביה, רחובות

בימוי, צילום ועריכה :לינור לוי, אוראל סעדה, תהילה סיסו,

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

אובדן וצמיחה

לידה שקטה

אמונה

ניתוח תוכן

אובדן וצמיחה: הסרט מלווה ברגישות את התמודדותה של חן ושל בן זוגה עם אובדן תאומות בלידה שקטה. זהו אובדן של חלום ושל חיים אותם תכננו בני הזוג. הבחירה בסיום חיי התינוקות ולא בחיי האם, היא בחירתם של הרופאים ולא של שלה אך הסרט לא מתאר התמודדות זו מול בחירת הרופאים אלא מדגיש את הבחירה בחיים. חן מאפשרת לעצמה להתאבל ולדבר על הנושא אך מוצאת שתי דרכים מחזקות: האמונה וההתעברות מחדש. כאשר בני המשפחה זורעים בה פחד, היא לא מוכנה לשוב אל המקום ההוא אלא מסמנת שדרכה היא דרך של צמיחה כלפי מעלה. הסרט מציף נקודה זו של יחס הסביבה להתמודדות עם אובדן דרך עיניה של חן שמבקשת מהאנשים הקרובים אליה שלא להפיל אותה. הסביבה תפקידה לחזק ולא להחליש וטוב שחן יכולה לומר להם כיצד עליהם לנהוג מול אבלה שהוא גם אבלם.

לידה שקטה: זהו אובדן שאינו מדובר די הצורך. במדינת ישראל בכלל ובעולם הדתי בפרט, חשיבות גדולה להבאת ילדים לעולם והגדלת המשפחה. אולם מעגל זה טומן בתוכו גם נשים שחוות לידה שקטה וזוהי מציאות רווחת אצל נשים רבות. לאורך שנים רבות הנושא לא דובר ונשים רבות חשו שהתמודדותן כפולה: גם עם האובדן וגם ההסתרה מהסביבה שאינה יודעת כיצד להגיב. באירועים של פטירה יש כללים ברורים של לוויה ושבעה, כללים המסייעים לאדם וגם לסביבתו. אולם בלידה שקטה אין כללים אולם האבל גדול. טוב שהסרט מביא לקדמת הבמה את הנושא החשוב הזה, דרך חן שמשתפת ברגישות.

אמונה: אחת הדרכים לצמיחה מתוך אובדן היא בעזרת האמונה. חן מאמינה בקב”ה שסולל דרך אך היא גם מבצעת מעשים כדי לחזק את הביטחון. היא מפרישה חלה לעילוי נשמותיהן של הבנות ומבקשת ברכה מרב עבור העובר החדש. ככל שמתקדם תהליך הכנת הבצק כך חן עוברת מדיבור על האובדן אל כוחה של האמונה. מצלמת הסרט מתבוננת בשקט ומהצד בגיבורה, מפנה לה מקום ומקשיבה. באופן קולנועי זה הצופים מתבוננים ברגישות וללא שיפוט, וצילום זה שאינו מתערב מאפשר מקום גם לשאלות וגם לחיפוש המשמעות.

שאלות מנחות:

  1. כיצד לדעתך ניתן לפרש את הציטוט מהרבי מלובביץ’ בהקשר של הסרט?
  2. מה תפקידם של “הסרטים הביתיים” המשובצים בתוך הסרט?
  3. סיום הסרט הוא “המשך יבוא”. מדוע לדעתך הסתיים הסרט בנקודה זו?
  4. נסו לחשוב על צמתים בחייכם בהם האמונה נסכה ביטחון.
  5. יש נושאים רבים שהם ‘טאבו’ בשיח הציבורי הדתי ושאינו דתי ביחס למה להתמודדות של זוג במהלך החיים לדוג’:
  • הקשיים בזוגיות בשנה הראשונה
  • יחסו של ההורה והאחים לתינוק חדש שמצטרף למשפחה
  • התמודדות עם כעסים בתוך זוגיות ומשפחה

אילו נושאים היית רוצה לפתוח או ללמוד עליהם יותר ומדוע לדעתכם הם בגדר ‘בלתי מדוברים’?

 

 

 

דילוג לתוכן