יריית פתיחה (תיעודי)

אולפנת הרב בהר”ן גדרה

בימוי, צילום, הפקה ועריכה :נהרה ממן, צפיה אלטושלר, תהילה מרציאנו, תפארת בלוך

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

התמודדות עם טראומה ופציעה

מסירות ומחוייבות אישית וזוגית

ניתוח תוכן:

ראייה: “אני משתדל להסתכל קדימה ולא לאחור”, אומר עמית שאיבד את מאור עיניו בלבנון. וזו תמצית תפיסת עולמו ורעיון הסרט. המילים “לראות” “להביט” ו”להסתכל” מופיעות בהטיות שונות לאורך הסרט בשני מובנים: המובן הפיסי – חוסר היכולת לראות את המציאות היומיומית, את אפרת אשתו ואת בנותיו ואת גובה מזיגת החלב לקפה. והמובן הנפשי – לאחר שאיבד את מאור עיניו עמית התאבל מאד אך כשהשלים עם האובדן, הוא התחיל לראות את הפוטנציאל ואת החיפוש אחרי הטוב שבחיים. אותה ראייה פנימית, נפשית, היא שמאפרת ומסייעת לו לצלוח את חוסר הראייה הפיזי היומיומי. עמית מעורר השראה משום שבוחר בשעת משבר להביט נכוחה ולא לשקוע ב’אילו’ שעשוי לדכא אותו. נראה על פי הסרט כי הבחירה בנקודת מבט אופטימית נעשית בכל פעם מחדש, זהו מנגנון שצריך להפעיל אותו בכל רגע ובכל מפגש – לבחור במבט של אור.

פצועי הקרבות: בחברה הישראלית למודת המלחמות מסתובבים פצועים רבים, לעתים ניתן לראות את הפציעה ולעתים היא פנימית. במקרים רבים היא גם פנימית וגם חיצונית. אלו חיילים שהפכו להיות גיבורים בעל-כורחם ולא תמיד שאר האזרחים מעריכים או רואים זאת. שימת זרקור דרך הסרט על המחיר הכבד אותו משלמים אנשים רבים, מסייע לתחושת ההערכה והכרת התודה שאזרחי ישראל חבים לחיילים. זו התמודדות יומיומית, סיזיפית ולעתים היא מודגשת ברגעי שיא או קושי, אך הסרט מצליח בעדינות לשרטט את המהלך היומיומי של עמית ובכך להגדיל את הכרת התודה כליו. הוא עצמו מודה לחברו מהצבא ומודה על דברים רבים בחייו, אך ההתמודדות שלו מעמידה בפרופורציה קשיים יומיומיים פשוטים יותר.

 

שפה קולנועית: יוצרות הסרט בחרו להתמקד בשגרה היומיומית ובפעולות הפשוטות שעמית עושה ובחירה זו מאפשרת לצופה לחוש מה משמעות איבוד הראייה. החל מהסיוע לעמית לעמוד במרכז החדר, ניגוב המשקפיים ומזיגת הקפה. אותן פעולות שעבור רובנו חסרות משמעות או רגילות, הופכות למורכבות יותר עבורו. הסרט נע בין היומיום לבין סיפור הפציעה והתהליך שעמית עבר, אולם נראה כי הדגש הוא על הקשר הזוגי, האבהי והיומיומי. בסופו של דבר זה מה שמעורר השראה.

שאלות מנחות

  1. 1. מה דעתך על שם הסרט? מדוע היוצרות בחרו בשם זה?
  2. מה דעתך על ה”קורבן אותו מקריבה אפרת” למען אדם שהשתנה מאוד בעקבות הפציעה ואינו האדם שנשאה לו? מה לדעתך סוד הזוגיות שם?
  3. נסה לשים רטייה על עיניך ולהסתובב כך במשך כעשר דקות, מה החוויה עבורך? מה אתה למד מכך?

 

סרטים נוספים בנושא:

מי שבוחר לעסוק בנושא זוגיות תחת שינוי מוזמן לצפות גם בסרט: “שני מתכות בטבעת אחת”

 

 

דילוג לתוכן