ימי תום (עלילתי)

אולפנית חמ”ד אמי”ת נגה, בית שמש

בימוי, צילום ועריכה :תפארת שלוס, שני פרץ, הדר פרץ, עדן אליאס

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

הטרדה מינית

אילמות ושתיקה

ניתוח תוכן

הטרדה מינית: תום אוהבת לרקוד, אלמנט שמאפיין את יחסה הזורם אל תנועת הגוף, היא אינה בחורה סגורה אלא שהפגיעה מצלקת אותה וסוגרת אותה בתוכה. הסרט מרמז על האונס (ואין צורך ביותר מכך) אך בעיקר כיצד הוא מפרק את בטחונה של הנפגעת בסביבה שלה ואפילו מול אחיה, האדם הקרוב אליה ביותר. זו פגיעה כל-כך הרסנית שנוטלת ממנה את המוטיבציה לחיים שעד עתה היו חשובים לה – היא מוותרת על הריקוד, על החברים ועל שמחת החיים. הטראומה מתחזקת משום שאינה נפתרת מכמה סיבות: התוקף ממשיך להיות בסביבתה, וכן משום שאינה משתפת ולפיכך אינה מקבלת עזרה. ברגע בו היא מחליטה שהפיתרון יבוא מתוכה, היא מוצאת את הכוח דרך הריקוד ומבקשת עזרה מאחיה, אולם מצער הדבר כי הגיבורה לא בוחרת לבקש סיוע מאדם מבוגר (הורה, מורה, יועצת או אנשי טיפול) שבידיהם הכלים לסייע.

אילמות ושתיקה: הטרדה מינית מתרחשת במחשכים ופעמים רבות גם על ידי אדם קרוב, משום כך הדיבור עליו קשה שבעתיים. תום מנסה במהלך הסרט לשתף, אך אינה מצליחה ומי שעומד מולה לא מבין, אך גם אין לו את הכלים להבין מה שעובר עליה. אין מבוגרים בסיביבתה היכולים לסייע והיא משתבללת בתוך האילמות שנכפתה עליה. הקולות אותם היא מוציאה הן קולות של זעקה ואת מה שעובר עליה היא מצליחה בסופו של דבר לפרוק באמצעות הריקוד- הגוף והנפש נפגעו והריפוי נעשה דרך הגוף.

שפה קולנועית: הסרט בנוי מקטעי סצנות בעריכה של ‘פלאשבקים’ וקטעי רגעים. שפה זו משקפת את הפירוק והרסיסים שתום מרגישה בתוכה ואת חלקי הסיפור הלא ברור שמתרחש פעמים רבות מהטראומה בפגיעה מעין זו. אין סצנות שלמות במהלכים עלילתיים, אלא רק שברי רגעים בקצב שהמכניס את הצופים לתחושת השבר. שוטים רבים מצולמים בגובה נמוך ומחזקים את החשש מהצעידה שלה בחושך. פס הקול מורכב ממנגינות שונות: בתחילת הסרט המוזיקה מזכירה שיר עדין, אולי אף מוזיקה מרגיעה לשינה, בניגוד משווע לפגיעה. בהמשך תום מחליפה את פס הקול מתוך ‘אגם הברבורים’ הקלאסי למוסיקה מודרנית ובועטת.

 

שאלות מנחות:

  1. האם בבית ספרך מדברים על הנושא הפגיעות המיניות והאם ישנם אנשי צוות שניתן לפנות אליהם בהקשר זה?
  2. מה דעתך על סיום הסרט ועל המשפט שאומרת תום כי “יש לך הרבה זמן”?
  3. נתח את שמות הגיבורים: תום, דרור ונאור. מדוע לדעתך נקראו בשמות אלו?
  4. הסבר את שמו של הסרט “ימי תום”!

 

דילוג לתוכן