זרה בתוכנו (תיעודי), תשס”ט

אולפנת אמי”ת באר שבע

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: רעיה הבארי, שוהם כהן, שרון אביטן, בתאל זגורי, מירה שמי.

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

זהות דתית

משפחה

ניתוח תוכן

זהות דתית: הסרט עוסק בהתמודדותה הדתית של רעיה הבמאית, כאשר משפחתה אינה דתית. הסרט לא מתאר מתי ומדוע היא עברה תהליך של חזרה בתשובה, אך נראה כי היא מצויה עמוק בתוך העולם הדתי: היא לומדת באולפנה דתית, מנסה להחיל קצת הלכות שבת בבית, מחפשת מכון כושר לנערות דתיות, מכינה את אחיה לבר המצווה שלו ועוד. היא מתארת את הקושי לחיות כבחורה דתית ללא סביבה תומכת, משום שחיי הדת דורשים מעשים המביאים לידי ביטוי את אותו עולם רוחני שהיא כוספת אליו. אולם נראה מתוך הסרט כי היא לא מוותרת והיא איתנה בדעתה, ואף חזקה מאד בבחירתה. בסוף הסרט מובא כי היא מדריכה בבני עקיבא ואף זוכה להיות “רבנית פורים”, שזהו סמל להערכה הגדולה שחשות חברותיה באולפנה כלפיה וכלפי דרכה. להיות “רבנית פורים” משמעו שהיא דמות להשראה עבור שאר התלמידות, ונוכחות האם בטקס מחזקת את אותו חיבור בין העולמות שרעיה מנסה לייצר ללא הרף.

משפחה: למרות הפער הדתי הגדול שבין רעיה ובין שאר בני משפחתה, נראה מתוך הסרט כי מערכת היחסים היא כנה, פתוחה ואוהבת. יש שיח על הנושא והוא מונח על השולחן ורעיה לא צריכה לשמור על עולמה הדתי בהיחבא. יש ויכוח בין בני המשפחה ורעיה אף לומדת שהם לא תמיד נענים לבקשותיה, אבל הרצון שלה בעולם דתי והצורך שלהם לשמור על חירותם מדובר  בניהם ומאפשר לשני הצדדים להביע את עמדותיהם. למרות זאת, רעיה מתארת בסרט את בדידותה כבחורה דתית, גם מול חברותיה החילוניות, ועד כמה קשה לה להיות אחראית על העולם הזה, עבורה וגם עבור אחרים במשפחתה, כמו אחיה הצעיר. היא לוקחת את האחריות ללמד אותו לבר המצווה שלו וחוששת שלא יהיה אירוע, בגלל שהמשפחה רחוקה מכך.

שפה קולנועית: הסרט מורכב משני אלמנטים – צילום סיטואציות תיעודיות של רעיה בהקשר הדתי וראיונות שלה. הסיטואציות הן יומיומיות אך מעידות על הפער שקיים בין העולמות. כשהיא מנסה ללמד את אחיה את הקריאה בתורה, הוא עסוק בשאלה: למה לקחת לי את התנ”ך? וכשהיא עם סבתה במכון כושר השיח הוא על התעמלות בצניעות. וכך יש קונפליקט מובנה בתוך הסיטואציות שמצליחות לייצג עולם שגרתי עם הקונפליקט הנמצא בתוכו. הראיונות עצמם הם דרכה של גיבורת הסרט, והיוצרת, לדבר על הרגשות שלה שמעבר לכך, מתוך מבט שהוא מעבר למציאות ולהתמודדות היומיומית.

שאלות מנחות:

  1. שם הסרט מתכתב עם סרט הוליוודי בשם “זרה בתוכנו” (1992). קראו על הסרט, השוו ובחנו מדוע בחרו היוצרות לקרוא לסרט דווקא בשם זה?
  2. מדוע לדעתכם האם בוכה בסצנת הסיום?
  3. הקשיבו לשירים המלווים את הסרט. מהי עמדת היוצרות ביחס להתמודדותה של הגיבורה?
  4. הגיבורה חיה בתפיסת עולם שונה משל משפחתה. האם גם בקרבתכם יש התמודדות דומה, מבחינה דתית או מתחומים אחרים? כיצד המשפחה מתמודדת עם הבחירה השונה?
  5. סרט הגמר “מראה דרך” עוסק באותו נושא. השוו בין הסרטים, כיצד בוחרת כל גיבורה לעמוד מול משפחתה ומול עולמה הדתי?

https://art.hemed.org.il/%d7%9e%d7%a8%d7%90%d7%94-%d7%93%d7%a8%d7%9a-%d7%aa%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%99/

 

 

דילוג לתוכן