ולתקן עוד פעם (תיעודי)

אולפנת חמ”ד אורט נווה שרה הרצוג, בני ברק

בימוי, צילום ועריכה :חנה שפיצר, אבאיינש פנטאביל, אושאין לוי, וובאלם איינאו

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

משפחה

גירושין

שבירה ותיקון

ניתוח תוכן

גירושין: חנה, גיבורת הסרט מספרת על הטלטלה שעברה משפחתה בעקבות גירושי הוריה. סיבת הגירושין לא מובאת אולם הסרט מצביע על המתח שנוצר בבית בעקבות המתח הקבוע בין ההורים ואת השפעתו ההרסנית על הילדים. כל אחד מהם בחר לברוח לדרך אחרת: חנה לפנימייה, אח אחד לרחוב ולינה במרתף והאח השני לישיבה חרדית. השפעת המתח בבית נותנת את אותותיה גם בנתק מהאם  ובכך שהם לא חוזרים לבית האם בצפת. האב אינו נוכח בסרט ולא מובאת הסיבה, אולם היעדרותו משפיעה על הילדים בכך שלאחר עזיבתו את הבית, אמנם פסקו המריבות אך הבית בקשיים. האם בסרט מתמודדת באומץ עם הקשיים ולפחות בשלב הראשון היא שקועה בהתמודדות הקיומית היום יומית ואינה חווה את מה שעובר על ילדיה, אולם לבסוף היא מגיעה לבקר את הבן ומבינה כי לטובת ילדיה ולטובתה עליה לעשות מעשה שיאחד אותם. מעשה זה מרפא את הפצע שפתח הפירוד.

פירוק ותיקון: הסרט נפתח בצילומי פירוד, כל אחד מהמשתתפים במקום גאוגרפי אחר ובתוך מעשה שונה. השוני והנבדלות והמרחק ניכרים והצופה שואל מה הקשר בין הצילומים השונים?

עם התקדמות הסרט ובתוך המהלך אמיץ וחושפני שעושה הבמאית, שהיא אחת הילדות במשפחה, לחשוף את השאלות אל מול משפחתה, מתחיל להיווצר תיקון. האם שלוקחת אחריות על הפירוק עושה מעשה ועוזבת את סביבתה הבטוחה והמוכרת לה ועבורה ועבור ילדיה  היא עוברת דירה ומקימה בית שאליו יוכלו להגיע.  הסרט שנפתח בפירוק, מסתיים בהדלקת נרות שבת כשכולם יחד באותה מקום וזמן שיש בו וחיבוק ודיבוק משפחתי.

שפה קולנועית: זהו סרט מסע אמיץ בו בוחרת הבמאית לחשוף את מצבה המשפחתי אל מול המצלמה. ייתכן כי נוכחות המצלמה מסייעת למילים להיאמר ואולי אף לזרז פיתרון. ביקור האם במרתף הטחוב בו גר האח, גורם לזרז זה על-פי הסרט ומעניין האם סצנה כזו היתה מתרחשת אלמלא המצלמה.

הסרט שעוסק בפירוק ובניה מתרחש בחללים שונים: בית האם, פנימייה, מרתף, בית מדרש והבית החדש והמשותף. בין החללים מצולמים ארגזים ואריזות כמו גם נוף לא מסודר מחוץ לבית החדש. בחירת היוצרות לצלם את החללים הקשורים לבני המשפחה, מכוונת לשאלת “מהו בית ומהי משפחה”. החלל החיצוני המתגבש מהווה בבואה לחלל הפנימי המתחדש. גם אם בחוץ עדיין יש קוצים וגם אם הנוף בצפת יפה יותר ומוכר יותר, הבית בסופו של דבר מואר על ידי נרות השבת המבורכים, הבית נמצא היכן שההורה נמצא ומעניק חום ואהבה.

שאלות מנחות:

  1. הסרט עוסק בשבירה ותיקון, במקרה הזה התיקון החיצוני משפיע על התיקון הפנימי. נסה/י להסביר את האמירה הזו? מי בעצם יוצר את התיקון?
  2. המחקרים מעידים על כל שכל גירושין נחווים כטראומה אלך גירושין בגיל ההתבגרות בגיל ההתבגרות נחווים כמשבריים יותר מדוע לדעתך?
  3. הסרט מוכיח את כוחה של הורות מטיבה על בני המשפחה- כיצד זה בא לידי ביטוי כאן?
  4. יש בסרט שתי דמויות נשיות חזקות- נסה/י לתאר את החוזקות שלהן שתרמו לתיקון.

 

 

דילוג לתוכן