התחנה האחרונה (עלילתי), תשפ”ג

שם בית הספר: אולפנת דרכא נתיבות

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : אחוה נוב, אדר מוניטין, אלמוג אסולין, רונית מימון

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

מצווה הבאה בעבירה

הבחירה בפשע

ניתוח תוכן

מצווה הבאה בעבירה: אחת התופעות המרתקות ביותר הקיימות בהלכה, היא מצב שבו מצווה ועברה באות כאחת. בסרט מוצגת הדילמה של נתי שרוצה לסייע לאמו, שזו בוודאי מצוות כיבוד הורים, אך הדרך היחידה שאותה הוא מכיר, היא דרך הפשע. הסרט נפתח בהבנה כי הוא כבר נכשל בכך ולא זו בלבד שהוא היה במעצר, הוא גם מצער את אמו. לכן הדילמה שלו גדולה: כיצד יסייע לה מבלי לעבור על החוק. נתי הוא למעשה “ילד הורי”, הילד שלוקח אחריות על הנעשה בבית ועל האם. אחותו לעומתו, אינה מרגישה אחריות אלא בוחרת בבריחה. לאם אין יכולת עמידה מולה והיא נותנת לה את מעט הכסף שיש לה, אך מאחר ונתי מרגיש אחריות על האם ועל המשפחה בכלל, הוא כועס על אחותו ובמקביל מוכן למתוח את הגבולות כדי לסייע.

הבחירה בפשע: עבור נתי הפיתרון היחידי הבא בחשבון הוא הבחירה בפשע. הסרט לא מציע לו אפשרות של מציאת עבודה ואף אין מבוגר נוסף (מורה, דוד, חבר) שיכולים להנחות אותו לבחור בכלים אחרים לסיוע למשפחה לכן הוא בוחר בעבירה על החוק. הסרט מציג את נתי כבחור שכבר מכיר את עולם הפשע וכנראה שנמשך לשם על ידי חברו, ולכן התהליך שהוא עושה על מנת להתנתק מ”הכסף הקל” הוא תהליך קשה של השתחררות מהעבירה והשתחררות מהחבר.

שפה קולנועית: הסרט נבנה מתוך אווירת סודיות, הצופה לא מבין מי מתקשר לנתי ומהן ההודעות שהוא מקבל, וכך החשיפה אל דילמת הפשע נעשית בשלב מאוחר יותר, ייתכן משום שלא משנה מה בדיוק אומר החבר או מה ההצעה שהוא מציע, אלא מה שחשוב הוא הבחירות שנתי עושה. נתי מצולם לרוב בצילומים סגורים שמדגישים את הדילמה שבתוכה הוא נמצא וכך גם במסע שעושה אל תוך עצמו, בתפילה, וכך גם בגילוי שלמזלו ניצל מלעבור על החוק.

 שאלות מנחות:

  1. מה דעתך על שם הסרט? מה הוא בא להביע?
  2. מדוע לדעתך הסרט לא מציב לנתי אפשרות של מציאת עבודה הגונה?
  3. מהם בעיניך תפקידי התפילה בסרט?
  4. בסרט “אושפיזין” נוצר קשר בין התפילה של הגיבור לבין הסיוע שמגיע מהשמים. צפה בסצנה מתוך הסרט. באיזה אופן הסצנות דומות בשני הסרטים ובמה הן שונות?

https://youtu.be/MKrcANMTWVY?si=gtFJDB-lLRVcOe7E

 

  1. האם יש בקרבתך נערים/נערות שמקבלים הצעות ל”כסף קל”? באיזה אופן ההורים/ המבוגרים מודעים לכך?
דילוג לתוכן