דרשתי קרבתך (עלילתי), תשע”ב

אולפנת עפרה

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : אורטל מורר, רות מוריה, שירה מאמו, מעין אואנונו.

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

זהות דתית

סמלים דתיים

ניתוח תוכן

זהות דתית: מתן הוא נער בר מצווה בשלב שהוא אמור לקבל עליו עול מצוות, שהוא אמור לבחור בעצמו את דרכו וזהותו הדתית. בשלב זה בו הוא בוחר להיכנס תחת עול מצוות, הוא נחשף לכך שאביו בחר הפוך והפך לחילוני. עצם העובדה ששיקרו לו, היא קשה לו יותר מאשר העובדה שאביו חילוני, כי את החילוניות הוא מקבל בסופו של הסרט, כאשר אביו אומר לו שזה העניין שלו מול הקב”ה ולא מול מתן. הדיבור הרגשי הוא שמאפשר למתן לקבל את אביו. זהות דתית נקבעת דרך חינוך ואורחות חיים, וכאשר מתן בשלב הבחירה, אביו למעשה מסמן לו, כי איש באמונתו יחיה, אולם הסרט אינו ממשיך לספר כיצד נראים החיים בבית שבו אחד ההורים אינו דתי, למעט הסיגריה בשבת. מתן מופתע לגלות, כי למרות שאביו בוחר בחילוניות, את עולם הידע הדתי הוא מכיר, דרך הספרים והידיעה בהנחת התפילין ואורחות החיים. כך שהסרט מציג נקודת מבט מורכבת על החיים בבית עם הורה חילוני: הנושא אינו פוגע במרקם החיים ובחיבור הרגשי שבין בני המשפחה ואת התפקידים הקשורים לדת, הוא משאיר לאם לעשות. אולם בכך עולה שאלה מתוך הסרט: מתן מחויב בכניסה לעול מצוות, דרך בר המצווה, מדוע שיעשה כן, אם אביו מסמן לו דרך הפוכה? ועוד, מסורת עוברת מהורים לילדיהם, מה יהיה, אם כן, גורלה של המסורת, בביתו של מתן?

סמלים דתיים: הסרט רווי בסמלים דתיים: תפילין, טלית, קידוש, כיפה, לימוד ותפילה. הסמלים הללו הם מעשים חיצוניים שמייצגים חיבור ורוחניות. כל עולמנו הדתי (וגם זה הכללי) רווי בסמלים שתפקידם לציין רעיון מופשט יותר, אולם העולם הדתי שמרכזו אמונה, בא לידי ביטוי דרך מעשים פיזיים. כניסתו של מתן לעולם של מצוות יבוא לידי ביטוי דרך רצועות התפילין הנקשרות על ידו, כמו מחברות אותו אל הבחירה. גם כיסוי בטלית מהווה סמל של חיבור משותף בין אב לבנו ובין שניהם לאל.

שפה קולנועית: הסרט נפתח בחיבור בין אב לבן, חיבור שנעשה דרך התפילה המשותפת והטלית שמכסה את שניהם. כיסוי בטלית הוא אקט סמלי המציין שותפות והעברת המסורת. בתפילה שבסוף הסרט, מתן לבדו עם התפילין שעל ידיו, אך כבר אין טלית משותפת.

מרגע שמתן רואה את אביו מעשן בשבת, זוויות הצילום הופכות עקומות כך שהן מייצגות את עולמו הפנימי שהתערער ואיבד יציבות בעקבות הגילוי. לאחר שמתן נרגע ולקראת הסוף, עם הזריחה שעולה מעל הישוב, הסרט חוזר לפריימים יציבים.

סדרת הטלוויזיה בה צופים מתן ואחותו היא “סרוגים”, סדרה העוסקת בצעירות וצעירים דתיים בגילאי עשרים ומעלה החיים בירושלים. הזוג הנראה בסצנה הם בחורה דתית המתלבטת בקשר עם בחור חילוני. בהכנסת הסצנה לסרט, מדגישות היוצרות שוב את השאלה העקרונית ולא ספציפית למתן ומשפחתו.

שאלות מנחות:

  1. מה דעתך על שם הסרט? מה הוא בא לייצג?
  2. האם מוכרת לך מציאות בה אחד מבני המשפחה יצא בשאלה? כיצד מתמודדת המשפחה? אילו פתרונות נראים בעיניך למציאות כזו?
  3. “משנים מפני השלום” – הוריו של מתן לא סיפרו לו על השינוי בחיי אביו משום שחיכו עד לאחר בר המצווה, כדי שלא לערער. מה דעתך על ההחלטה הזו? באילו מקרים נכון בעיניך לשנות את האמת מפני השלום? באילו מקרים לחלוטין לא?
  4. בסרט הזה בוחרים היוצרים שדווקא האב יחזור בשאלה ולא האם? מדוע לדעתכם בחרו דווקא באב?

 

להעשרה:

סרטים וסדרות רבות עוסקים בתנועת הזהות הדתית בתוך המשפחה, לכיוון של יציאה בשאלה או חזרה בתשובה. חלקם כגון הסדרה “המורדת”, מצביעים על ניתוק מחיי הדת בעקבות מערכת יחסים מעורערת בתוך המשפחה וחלקם מתוך חיפוש משמעות. בלינק הבא תמצאו מספר סרטים העוסקים בשאלות אלו: http://www.levladaat.org/videos?school=high&tag=23

 

 

 

דילוג לתוכן