בין ספסלים – המחזמר (עלילתי), תשפ”ג

ישיבת חמ”ד אור תורה נווה שמואל, אפרת
בימוי, צילום, הפקה ועריכה : מיכאל מנחם, יואב גרשוני, גלעד סעדון

 

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

התבגרות

ניתוח תוכן

התבגרות: חלק מתהליך ההתבגרות הוא הצורך בבחירה מהו הדבר החשוב ולאן נמשכים החיים. גיבור הסרט מתמודד בין המחויבות ואולי גם הרצון שלו, ללמוד בישיבה, לבין פיתוח הזוגיות הצעירה. בת הזוג לוחצת ולבסוף הוא בוחר בלימודים משום שמבין שבשלב הזה ייתכן וזה הדבר הנכון עבורו. אמנם הבחורה היא זו שמוותרת עליו, בקלות רבה מדי, אך הוא לא ממהר לבקש ממנה שתחזור. הדילמה שהיא מציבה בפניו מחייבת אותו לבחור בין הערכים החשובים בשלב זה של חייו לבין החברות. חברתו שבסרט מיוצגת כמישהי שעסוקה בעצמה ואינה מבינה את הדילמה שלו אלא באה בתביעה שהיא לא חשובה לו. ייתכן שהבחירה שהוא בוחר בסופו של דבר, מצביעה על כך, כי הלימודים בשלב הזה חשובים לו יותר, ולא מתוך הסמכות של הרב או המסגרת המחייבת.

שפה קולנועית: כוחו של הסרט הוא בהישענו על מחזות זמר. סוגת המחזמר (ז’אנר המיוזיקל) היא אולי הרחוקה ביותר מריאליסטיות. תפקידה הוא בידורי ויצירת הנאה מעצם הריקודים והשירים. גם אם היא עוסקת בנושאים חשובים, העובדה שגיבורי הסרט שרים, ולא מתוך שיעור מוסיקה או מופע על הבמה, אלא מתוך עיצוב הז’אנר, מחזקת את ההנאה שבסרט. השירים מאפשרים להתבונן בדילמה במבט חיצוני יותר שדרכו מתבונן הגיבור על עצמו. סוגת המחזמר נתפסת פעמים רבות כסוגה לילדים (לא מעט ממחזות הזמר מוצגות על בימות התיאטרון במופעים לילדים כגון בחנוכה), אך למעשה סרטי מחזמר רבים עוסקים בשאלות משמעותיות הנוגעות לזהות, לאומיות וגזענות ולא רק בחחים של מתיקות ושירה.

 

 שאלות מנחות:

  1. עברו על שמות השירים המופיעים בקרדיטים, נסו לבחון מדוע נבחרו שירים אלו בהתלבטות של הגיבור?
  2. כיצד ניתן לפתור לדעתך את הדילמה שעימה מתמודד הגיבור?
  3. מה תפקידם של החברים לדעתך? האם הם עוזרים או מפריעים לגיבור?
  4. קראו את הציטוט הבא (הרב יהושע השל, האדם מחפש את אלוהים)

“.. מיהו, אם כן, האדם החופשי? האדם היוצר אשר אינו נסחף בזרם ההכרח, אשר אינו כבול בשלשלאות התהליכים, אשר אינו משועבד לנסיבות. אנו בני חורין ברגעים יקרי מציאות. רוב הזמן אנו מונעים מכוחו של תהליך, אנו נכנעים לתכונות אופי שירשנו ,לעוצמת השפעתן של נסיבות חיצוניות. החירות איננה מצב מתמיד של האדם… כולנו ניחנו בפוטנציאל לחירות. אך למעשה אנו פועלים מתוך חירות רק ברגעים נדירים של יצירתיות…”

מהי משמעות חופש הבחירה על פי קטע זה? 

 

דילוג לתוכן