בואי (עלילתי), תשסט

כפר הנוער הדתי, כפר חסידים

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: יטייאש איינאו, חנה איינאו, אווקיה ביינה, סייפו טגניה.

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

שורשים

משפחה

ניתוח תוכן

שורשים: הסרט מספר על פנטנש הלומדת בפנימייה, יחד עם נערות ונערים ממוצא אתיופי כשהיא בטוחה מהי משפחתה ומהי זהותה אך כשהיא מגלה מכתב המערער על שייכותה למשפחה, פנטנש עוברת תהליך ביחס לשורשיה. בתחילת הגילוי היא מכחישה, כועסת ובעזרת חברים היא מוכנה לשמוע ולהיפתח, מתוך כך היא מצליחה לקבל את העובדה שאימה מסרה אותה בצעירותה. מהלך זה מתאר את הערעור שמתרחש כאשר היא מבינה שהוריה אינם הוריה האמיתיים, ומשבר זה משליך על כל מה שמסביב: היא שוקלת לעזוב את הלימודים וברגע אחד כל מה שהיה בעל משמעות וחשיבות עבורה, מתנפץ. “אם אין לי עבר, אין לי עתיד” היא אומרת ומתכוונת בכך שאם היא חיה בשקר וכל מה שסיפרו לה לא היה אמיתי כיצד היא יכולה לערוב שהעתיד יהיה אמיתי וראוי?

משפחה: לאורך מסעה נעזרת פנטנש בחברים ומקשיבה להם, אך כשהיא מגיעה אל בני משפחתה, אין ביניהם שיח והם כועסים זה על זו. היא אמורה לקבל מהם תשובות אך הם מתגוננים ובעיקר כועסים. משפחתה הקרובה שאמורה להיות המענה וההגנה מאכזבת אותה והיא מצליחה להיפתח למשפחה אחרת, זרה, לסבו של חברה לכיתה. משום הריחוק, היא מצליחה לשמוע מפי הסבא את סיפורם של יוצאי אתיופיה ובעזרת הריחוק שנוצר, היא מסוגלת להשליך גם על אימה הביולוגית וליצור איתה קשר מחדש.

שפה קולנועית:  שפת הסרט היא עברית, כך דוברים השחקנים וכך מדברים כולם בבית הספר ואף בביתה של פנטנש. אולם בשתי סיטואציות בסרט יש שימוש בשפה האמהרית: במכתבה של האם הביולוגית ובסיפור של הסב המבוגר. שתי דמויות אלו מייצגות את אתיופיה ואת הקשר לעבר. השימוש בשפת האם מדגיש את המעבר שעשה הדור שצמח בארץ מאמהרית לעברית ושאינו דובר את שפת השורשים שלו.

שאלות מנחות:

  1. מדוע לדעתך הסתירה האם המאמצת מפנטנש את האמת אודות ילדותה?
  2. מדוע מבקשת פנטנש מהאם הביולוגית רק “בואי”? מה מכילה בקשה זו לדעתך?
  3. מה כוחם של זקני העדה / הקהילה / השבט בעינייך? האם גם במשפחתך / קהילתך קיים הדור הוותיק שנעזרים בו?
  4. מה למדת מהסרט על הרקע של יהודי אתיופיה?
  5. “עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל.” (יגאל אלון). הסבר את המשפט ואת הקשרו לסרט.
  6. מהם מעגלי השייכות שלך? עם אילו מתוכם את/ה מזדהה במיוחד? מה מהם מגדיר אותך? מדוע?

 

 

דילוג לתוכן