ארמון של שתיקה (תיעודי), תשס”ח

אולפנת צביה ירושלים.

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: מוריה חרירי, שרי קרביאן, טליה כהן, הודיה כהן נחמיה,

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

פגיעה מינית

הדיבור המרפא

ניתוח תוכן

פגיעה מינית: באומץ גדול ולאט לאט נחשפת רויטל עם סיפורה. בתחילה אל הסובבים אותה כנערה, לאחר מכן בהצגה ולבסוף דרך הסרט שפונה להמונים. כמו רבים מסיפורי הפגיעה, רויטל נאנסה על ידי אדם הקרוב למשפחה, אדם שהמשפחה נתנה בו אמון ורויטל לא יכולה היתה כנערה, לעצור את הפגיעות. היא הפנתה את כל תחושות הכעס והאשמה כלפי עצמה בהסתגרות ובהרעבה עצמית.

פגיעה עצמית הרסנית היא אחת התוצאות הישירות של הפגיעה המינית, וכרוכים בה רגשות רבים. למזלה של רויטל, הסביבה שמה לב למצוקותיה והתחילה לסייע לה. אך פגיעה כזו היא פצע שמלווה את הנפגעת לכל משך חייה. לרויטל יש עוצמות והיא לוקחת את הסיפור האישי שלה ומסייעת לאחרות דרך ההצגה ודרך מפגשים אחרים ובאמצעות הסרט הזה, ובכך מאירה דרך של תקוה ואור.

הדיבור המרפא: אחרי תמונות הפתיחה בשחור-לבן, הריאיון נפתח באנחה הבוקעת מפיה של רויטל. אנחה זו מסמלת את הרעיון העומד בבסיס הסרט – הדיבור והשיתוף. זהו אינו סרט המספר רק על מקרה אונס, אלא כוחו של הדיבור לרפא כל מצוקה ובעיקר תהליך של שיקום מאונס המלווה לרוב בהשתקה חברתית, באילמות של קורבן וחוסר יכולת שלו לתמלל את הטראומה במילים.  ואכן, רויטל מתארת תקופות של אילמות, וקול חרישי היוצא מגרונה. וכאשר התחיל המהלך של הגילוי לאמא ובן דודה – נפתח הפתח שיכול היה להכיל את סיפורה. הדיבור משחרר שדים ופחדים ומאפשר לנפגעת להניח את המילים ודרכם לבחון את מה שארע מעניק אישור של המשפחה החברה, המטפל לקיומה של הטראומה הבלתי נתפסת בחושים הרגילים ומעביר את האשמה מהקורבן לתוקף.

רויטל לא רק מסתפקת בדיבור, אלא היא הופכת את הרצון לדבר ולשתף למופע על במה, דרכו היא צועקת את כל כאביה ודרכו היא מאפשרת לאחרות ואחרים להבין שיש דרך לטפל בכאב. החזרתיות שיש בדיבור בעת החזרות למופע ואחר כך במפעים החוזרים על הבמה מאפשרים לה להגיע להחלמה כי דיבור אחד לא מספיק והתוקף לסיפור והמרפא מגיעים דרך החזרתיות הזו.

שפה קולנועית:

אקספוזיציה – בפתיחת הסרט רויטל מתבוננת החוצה ורואה, בדמיונה, כפי הנראה, על פי התמונות בשחור לבן, תמונות שמחות של ילדה: מתנדנדת בנדנדה, קופצת ושמחה. פתיחה זו יוצרת השוואה בין עולם הילדות השמח של הילדה טרום הפגיעה. אולם התמונות הן בצבעי שחור לבן, או שמסמנות זיכרון רחוק של ילדות, כמו תמונות באלבום, או שהיעדר הצבע מציין את היעדר שמחת החיים שתהיה מנת חלקה בהמשך, לאחר הפגיעה.

כל טראומה מחלקת את החיים לחיים שלפני והחיים שאחרי. מי הייתי לפני? איך נראה עולמי קודם? מה היה אילו…? אלה שאלות שמעסיקות באופן אובססיבי את האדם שעבר את הטראומה.

התבוננות – לאורך הסרט רויטל מתבוננת: החוצה דרך התריסים ובעצמה במראה בסיטואציות שונות. ההתבוננות מאפשרת בחינה אישית של המצב וכפילות המתרחשת בתוכה – היא נוכחת מחוץ למראה אך בה בעת דמותה משתקפת בתוכה. עם איזה מבט היא מזדהה? עם העולם שבחוץ? עם דמותה שבמראה? מי היא רויטל? התבוננות כזו מייצגת מורכבות בתוך הגיבור, ואכן רויטל מציגה באומץ רב את חייה שבתוכה, המחשבות, הכעסים והרגשות, אל מול העולם שבחוץ.

ההתבוננות מייצגת גם את הפגיעה הפיסית שפגעה בעצמה, בהרעבה ובניסיונות של פגיעה ממשית. מצוקת הגוף מהווה את הביטוי של הנפש ופעמים רבות הוא הראשון להיפגע.

המופע – המופע שיזם דודה של רויטל היא ביטוי חשוב ועוצמתי המסייע לה ולקהל הצופה. הצגה היא אחד מאמצעי הביטוי החשובים המאפשרים להציף שאלות וקונפליקטים. דרך ההצגה הנקראת “ארמון של שתיקה” מדגישה היוצרת את הצורך החשוב בשיתוף ובדיבור. דרך ההצגה היא יכולה להתחפש לנסיכה לרגע, אך לצעוק את מה שלא מעזה במציאות היומיומית. אמצעי ביטוי אמנותיים מעבירים את הצופה חוויה רגשית שמשפיעה עליו, ולעתים גם משנה את עמדותיו. לכן הצגה כמו זו של רויטל, חשובה כדי לעורר מודעות וכדי שבנות ובנים שעברו חוויות דומות ירגישו שהם לא לבד, וזו כבר התחלה של דרך לתיקון.

שאלות מנחות:

  1. הסרט וההצגה נקראים “ארמון של שתיקה”. כך גם משלים וסיפורים רבים עוסקים ב”ארמון” ו”בת מלך”. מה תפקיד הדימוי של הארמון בעיניך? כיצד הוא קשור לסרט?
  2. על כוחו של הדיבור נכתב רבות, על כוחו המסוכן ועל כוחו המרפא: “מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן” (משלי יח, כא). הוא הכוח שבו ניחן האדם הראשון ובו נבדל מכל חיות הארץ. “נפש חיה” = רוח ממללא. מה התהליך ביחס לדיבור, אותו עוברת רויטל בסרט?
  3. לאמנות כוח רב להיות כלי ביטוי. האם בסביבתך עוסקים באמנות? האם בכיתתך? באיזו? מהן הנושאים בהם עוסקת האמנות? האם האמנות מהווה עבורך כלי ביטוי משמעותי? כיצד?
  4. מקורות נוספים להעשרה: טראומה ופגיעה מינית: https://www.drtal.co.il/%D7%94%D7%AA%D7%A2%D7%9C%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%A4%D7%95%D7%A1%D7%98-%D7%98%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%94
  5. אתר לעזרה עצמית לנפגעי פגיעה מינית: https://macom.org.il/what_now/topic_personal/
דילוג לתוכן