אנשים של אוכל (תיעודי)

אולפנת אמונה לאמנויות, ירושלים

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : עדן חסון, הודיה גורדו, לינוי כהן

 

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

הפרעת אכילה

ניתוח תוכן

הפרעת אכילה: להפרעת אכילה ביטויים שונים שהמשותף לכולם כי הם מחביאים מאחריהם התנהגות חמורה מבחינה רפואית ופסיכולוגית, ויש לטפל בה באותה מידה. מור, גיבורת הסרט האמיצה, נחשפת לפני המצלמה בתיאור מצבה כ”אכילה רגשית” – אכילה שאינה נובעת מרעב אלא מצורך רגשי.  רבים מאתנו מנסים להפיג מצבים רגשיים שליליים כמו כעס, בדידות, עצב, לחץ ואף שעמום באמצעות אכילה.  האכילה גורמת להרגשה טובה יותר, מנחמת ובמידה מסוימת גם מרחיקה תחושות בלתי נעימות. הסרט מציג את ההשלכות הלא-קלות של אותה אכילה. אמנם הוא אינו עוסק בשאלות הבריאותיות אולם הגיבורה מצביעה על הקשר שבין סיפורה האישי ונדודיה בין הבתים כגורמים אפשריים למצבה. היא אינה מסירה אחריות ואף מכריזה כי היא תשתדל בעתיד בביתה שלה לשמור על הבריאות.

הסרט מצביע על הקושי שלה לפצוח בדיאטה משום שהמבוגרים שסובבים אותה עסוקים באוכל ללא הרף וכדי שתהליך בריאותי יתממש צריך בנייה של תכנית ותמיכה. על פי הסרט נראה כי אין בנמצא כמעט מי שיכול לסייע לה בכך, וזו נקודה חשובה משום שכל אדם הרוצה להיגמל מהתמכרות (סוכר, קמח, עישון ועוד) צריך שיהיו תומכים לצדו היכולים לסייע. הסרט אינו מציג תכנית כזו ו/או אם גורמי מקצוע (יועצת בבית הספר, אחות, פסיכולוגית) מעורבים בכך. לכן מאד קשה למור לעמוד בפני הפיתוי של האוכל למרות שהיא משתדלת.

שפה קולנועית: הסרט פותח בצילומי תקריב של הכנת אוכל, ובעיקר בשר, והוא משובץ בסצנות של הכנת אוכל ואכילתו. רוב האוכל המוצג גם הוא שומני, כגון בשר וצ’יפס, ואף הדודה אומרת שהוא לא בריא. צילומי הסעודות הרבות אף מחזקות את הקושי של מור לשמור על בריאות או להיכנס לתהליך של ירידה במשקל.

שאלות מנחות:

  1. אנו חיים בחברת שפע וגם החברה הישראלית עסוקה ללא הרף באוכל. את החגים והימים המיוחדים אנחנו ממלאים בסעודות דשנות ומסכי הטלוויזיה משופעים בתכניות אוכל שופע. כיצד משפיע הדבר לדעתך, על בחירה בחיים של בריאות?
  2. בגיל ההתבגרות ישנה חשיבות רבה ביותר לנושא הפרעות אכילה. בגיל זה רבות הנערות ורבים הנערים הסובלים מכך מתוך שלל סיבות, אולם המרכזית שבהן היא דימוי הגוף “האידיאלי” המוצג על המסך. אידיאל הרזון מתקשר ליופי, הצלחה ופרסום ומשפיע על מיליוני צעירים בעולם. האם התמודדות זו היא חלק מחייך? מהו הפיתרון לדעתך שהוא לשמור על בריאות הגוף מבלי ליפול למלכודת “דיאטות הכאסח” שמסכנות את הגוף?
  3. האם התמודדות עם התמכרות מוכרת לך? באיזה תחום? מהן הפעולות שבחרת לעשות כדי להתחיל בתהליך של שחרור מכך?

 

 

 

דילוג לתוכן