אנשים טובים באמצע הדרך (תיעודי)

אולפנת אלישבע פרדס חנה

בימוי, צילום, הפקה ועריכה : לי-אור עודאני, הילה זהבי, אוריה כוכב, טליה עטרי

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

יתמות

חסד

סרט משפחתי

ניתוח תוכן

יתמות: באומץ רב מספר משה על ילדותו כילד יתום ועל האנשים שהקיפו אותו. מתוך הכנות שהוא מציג נחשפת נקודת מבט של ילד יתום ש”אין לו שמים מעל לראש”, אין לו הגנה והוא עלול להגיע לתחתית החברה, כפי שאומר לו אחד המרואיינים. יתמות היא חיים שאין בהם עוגן בסיסי כפי שיש לאנשים שהוריהם חיים ומתפקדים, והילדים צריכים להתמודד עם אחריות וחיים כאשר הם כמעט לבדם. גם כשהם מוקפים שאנשים קרובים ובאנשי חינוך מסורים, זו חוויה שקשה להבינה מבחוץ. אולם משה, גיבור הסרט מצליח להעביר אותה דרך עיניו שמקשיבות לאנשים השונים ודרך נקודת המבט שלו כלפי ילדותו. כי בתוך השקט שהוא מציג ניכרות עצבות אך גם גאווה על מה שהשיג בחייו. הסרט גורם לצופה להעריך את משה שנקודת המוצא של חייו התחילה נמוך ולמרות כל זאת, כוחותיו הובילו אותו לממש חיים הגונים וטובים.

חסד: במסעו של משה למחוזות ילדותו הוא פוגש באנשים שפתחו את ליבם עבורו במעשים של חסד. הם יצרו קורת גג ותחושת שייכות לגיבור בילדותו, וחסד זה הוא שאפשר לו להתפתח עם הכלים הדרושים על מנת שיוכל להשתלב בעולם. מידת הצדקה הגדולה היא לגרום לאדם שירגיש בעל ערך בשותפות או ביכולת להתפרנס. אצל הגיבור מדובר בילד צעיר, אך פתיחת הבית והלב הם בניית תשתית עבורו להמשך חייו.

 

סרט משפחתי: בסרטים משפחתיים רבים יש אלמנט תרפויטי, כאשר אחד או אחת מבני המשפחה מעודדים את ההורה לדבר דרך המצלמה, בדרך כלל על נושאים שלא תמיד קל לדבר עליהם. המצלמה משמשת זרז לפתוח סיפורי ילדות. גם הסרט הזה משמש כלי חשוב עבור בני המשפחה, אולם הוא לא נשאר במסגרת הסיפור של המשפחה אלא פותח צוהר לצופים על משמעותה של יתמות ועל כוחה החשוב יציבות משפחתית. עצם העובדה כי את הסרט מוליכה בתו של הגיבור, כבר מסמנת את הצלחתו בחיים, כי היא לא רק מחפשת תשובות, אלא בעצם היותה בתו של משה, היא מהווה את העוגן שכל כך היה חסר לו בילדותו.

שפה קולנועית: הסרט משוטט בין הלוקיישנים והאנשים שהיו משמעותיים בילדותו של משה כאשר הוא אינו מנסה לייפות את המציאות. הרחובות פשוטים, בית היתומים לא נראה מזמין המיוחד – אולם יחס האנשים אל הגיבור הוא שעושה את ההבדל.

שאלות מנחות:

  1. קראו את הסיפור המצורף (מתוך אתר “חכימא”): על הרב מרדכי אליהו זצ”ל. כיצד השפיעה יתמותו על יחסו כל נערי בר המצווה?

https://chakima.org.il/story/%d7%94%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%a9%d7%91%d7%95-%d7%a0%d7%95%d7%9c%d7%93-%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%99/

  1. נעימת הפתיחה בתחילת הסרט לקוחה מהסרט “פורסט גאמפ”. נסו לאפיין אותה ולשער מדוע היא שובצה בסרט הזה?
  2. מדוע חשובה בעינך סגירת המעגל הזו של הבת עם משה אביה? אילו נקודה בחיי הוריך היית שמח לברר/לבדוק כדי ללמוד ממנה?

 

דילוג לתוכן