רגע, זה אירוע מחולל או לא? / מירב שקד

איתי עומד מול הוריו. הם המומים, למרות שבאיזשהו מקום הם לא לגמרי מופתעים. תמיד הוא היה קצת אחר. אמא של איתי רוצה לחבק אותו אבל יודעת שהיא לא יכולה לעשות זאת. אבא של איתי מרגיש את הבושה חונקת אותו, איך יספר לחברים בבית הכנסת שהבן שלו הומו? איך איתי עושה לו את זה? מה הוא לא נתן לו בחיים? ואלוהים.. מה אלוהים יגיד? אבא של איתי קם, עומד מול איתי. הוא לא מצליח להישיר אליו מבט. כל מה שהוא יכול לראות זה את הבן המוצלח שלו בסיטואציה מינית עם גבר אחר. הוא מלא גועל וכעס. “אתה לא הבן שלי יותר. עד שאני חוזר בערב אני לא רוצה אותך כאן.” איתי אורז את חפציו ויוצא אל הלא נודע.

האם זהו אירוע מחולל של סיפור?

לפני שנענה על השאלה הזאת חשוב להבין שכל סיפור, כמו באגדות, נפתח ב”היv היה פעם..” . במקרה הזה – היה היה פעם בחור הומוסקסואל בארון. עד כאן יש רקע, עוד אין סיפור. הסיפור מתחיל ב: “עד שיום אחד…” – עד שיום אחד קורה משהו שבעקבותיו חייו של הגיבור משתנים ללא היכר והוא יוצא למסע.

ה”עד שיום אחד” הוא האירוע המחולל, האירוע שמביא לתחילתו של הסיפור.  אם כך יציאתו של איתי מהארון היא אירוע מחולל, הרי עכשיו הוא יאלץ לצאת מבית הוריו ולנסות להתמודד עם העולם לבדו. מתחיל כאן סיפור, לא?

כן ולא. כן, מתחיל פה סיפור אבל לא, היציאה מהארון לא היא שהתחילה אותו. מה שמתחיל את הסיפור הוא מה שהביא את איתי לצאת מהארון: מישהו תפס אותו עם בן זוג על חם וכך “הוצא” מהארון, או שהוא התאהב ורוצה לחיות עם בן זוגו או שמשדכים לו בחורה למטרות חתונה (במשפחה חרדית למשל) ולוחצים עליו לקבוע תאריך לחתונה. כל אלו יכולים לערער את חייו של איתי ולהביא אותו להבין שאין לו ברירה והוא חייב לפעול. היציאה מהארון היא התוצאה של האירוע המחולל, לא האירוע עצמו. אולי, אם כל זה לא היה קורה, הוא לא היה יוצא מהארון בכלל.

האירוע המחולל נכפה על הגיבור שלנו, זה לא משהו שהגיבור שלנו פתאום החליט. האירוע הזה מוציא אותו מאיזון ומאלץ אותו להתמודד עם מצב חדש. לעיתים כל מה שהגיבור שלנו ירצה זה את חייו בחזרה ולעיתים הוא ירצה לנצח, או להשיג את הבחור/ה, להבריא, או להציל את העולם. לפני האירוע המחולל הוא בכלל לא חשב על זה, אבל עכשיו, אחרי שגילה שהוא חולה/שעזבה אותו אהבתו/שמישהו מאיים על משפחתו – הוא חייב. אין לו ברירה.

בהחלט יכול לקרות, למשל, שהגיבור שלנו השתכר במסיבה ובדרכו הביתה שיכור הוא דרס למוות מישהו. כלומר, האירוע המחולל יכול להיגרם גם בגלל מעשה ישיר של הגיבור, אבל זה לא משהו שהגיבור רצה בו (ואגב מעניין למה הוא שתה כל כך הרבה במסיבה- מה הוא רצה לשכוח?)

אז הנה חמש שאלות (ותשובות) שיעזרו לכם לזהות את האירוע המחולל:

  1. האם האירוע קרה ישירות לגיבורהאירוע המחולל קורה ישירות לגיבור או שנגרם ישירות על ידו. אם אתם בסרט ומתלבטים מי הגיבור הראשי- בדקו על מי “נופל” האירוע המחולל.
  1. האם האירוע המחולל ערער את עולמו של הגיבור? ברור, אחרת מה הסיפור? אם הוא התקבל ללימודים בחו”ל, ארז מזוודה, נסע, מצא חברים, הצליח בלימודים התחתן וחזר עם דוקטורט ושלושה ילדים בעלי דרכון זר, זה יופי בשבילו אבל מי יקנה כרטיס לסרט הזה?
  1. האם אחרי האירוע המחולל הגיבור שלנו יודע מה הוא רוצה? התשובה היא כן. גם אם הרצון הזה עוד ישתנה במהלך התסריט, אחרי האירוע המחולל חייב להיות לגיבור שלי רצון ברור. איתי רוצה לחיות עם בן זוגו, למשל, או אם הגיבור שלי הרג מישהו תוך נהיגה בשכרות, הוא יכול לרצות להסתתר ולברוח.
  1. האם אחרי האירוע המחולל הגיבור שלי יודע (או חושב שהוא יודע) מה הוא צריך לעשות כדי להשיג את המטרההתשובה היא כן. הגיבור ידע מה צריך לעשות, או לפחות תהיה לו תכנית פעולה. אם מישהו מאיים על העולם, הגיבור שלי ירצה להציל את העולם והוא ידע מה צריך לעשות, בין אם הוא צריך לזרוק את הטבעת המכושפת ללוע הר הגעש ובין אם הוא צריך להרוג את הנבל (או לצאת מהארון).
  1. האם ראינו את האירוע המחולל על המסך? כאן התשובה היא שברוב המכריע של הפעמים – כן. את האירוע המחולל רואים על המסך בגלל שזה רגע מאד משמעותי בחייו של הגיבור שלנו ואנחנו רוצים להיות איתו רגשית כשזה קורה. ישנם מקרים יוצאי דופן, כמו למשל בפיילוט של הסדרה “אבודים” – אנחנו פוגשים את הגיבורים שלנו על האי, פצועים ומבולבלים, כשלצידם שרידי המטוס. את האירוע המחולל, ההתרסקות עצמה, אנחנו לא רואים, אבל במקרה כזה אנחנו מבינים מיד מה קרה ומה המשמעות.

לסיכום, האירוע המחולל קורה ישירות לגיבור או נגרם ישירות על ידו. אחרי אירוע מחולל אתם יכולים להעיר את הגיבור שלכם באמצע הלילה ולשאול אותו מה הוא רוצה – והוא יענה לכם מיד וגם יגיד לכם מה הוא צריך לעשות כדי להשיג את זה.
להתאים את האירוע המחולל הנכון לדמות זה אתגר תסריטאי וזה ממש לא קל כמו שזה נשמע. כל אירוע מחולל לוקח את הסיפור לכיוון קצת אחר ולכן נסו לחשוב תמיד על כמה אפשרויות לאירוע מחולל עבור הגיבור שלכם ובדקו לאן כל אירוע מחולל לוקח את הדמות שלכם מבחינת הרצון שלה והדרך שבה היא תבחר להשיג אותו.

  • מרב שקד היא תסריטאית ומנחת סדנאות ותיקה לתסריטאות.

לביקור באתר של מרב שקד לחצו כאן

דילוג לתוכן