כשתגדל תבין (עלילתי), תש”פ

ישיבת נעם, ירושלים

בימוי, צילום, הפקה ועריכה: אביה שוגרמן, אריאל והב, אורי כהן.

 

 

קהל יעד: נוער ומבוגרים

נושאים:

מפגשים

זהות דתית

ניתוח תוכן

מפגשים: ישי ויונתן נתקעים בישיבה בשעת לילה מאוחרת, שניהם לא תכננו להיתקל זה בזה והם מייצגים גילאים שונים ותחומי ענין שונים – סביר להניח שאלמלא הישיבה והמסגרת החיצונית והטכנית הם לא היו פוגשים זה בזה. ואכן ההתנהלות בחלקו הראשון של הסרט היא של חשדנות וחוסר הסכמה, במיוחד מצידו של ישי השמיניסט. הוא משוכנע שראה הכול, ויודע הכול, ומזלזל ביונתן בבחינת “כשתגדל תבין”. הוא כל כך מלא בעצמו שאינו מסוגל לראות שמי שעומד מולו, גם אם הוא צעיר, הוא מלא בחכמה ואולי אף מעמיק ממנו. ההתנשאות שלו חוסמת בעדו כל אפשרות לתקשורת ומפגש, אולם בגלל שנתקע במצב של חוסר ברירה, הוא נפתח ומגלה שנער צעיר ממנו – גדול ממנו בסופו של דבר. המפגש הכפוי הוליד למידה אישית והתבוננות מחודשת על המציאות.

זהות דתית: ישי מייצג תיכוניסט שכועס על כל העולם – על הישיבה, על המורים, ומתוך שכך – גם על מצוות הדת. הוא מזלזל במי שבוחר ללמוד ושהעולם הגמרא הוא חלק מחייו ומשליך מהניסיון הלא טוב שלו, על מי שכן נהנה. זו התנהגות מאפיינת של מי שהפנה עורף ומאשים את השאר בבחירה שלו. אך יונתן הצעיר ממנו, פותח לו צוהר מחדש אל מה שעזב ומלמד אותו שענווה יכולה לפתוח את הלב. ייתכן שישי יתמיד בבחירתו להתרחק מהדת, אך לא מתוך כעס אלא מתוך בחירה. הסרט מציג את ישי כגיבור שרק מאשים את העולם, ואילו יונתן בוחר מתוך הכרה לשבת וללמוד.

שפה קולנועית: הסרט מתרחש בלילה ויש בו אלמנטים של סרט אפל: מוסיקה דרמטית, צילומי אור וצל, ודמות הגבר שנועל את הבניין נסתרת. אמנם הסרט אינו עוסק בפשיעה ובמתח, אך דרך בניית העולם האפל, מדגישים היוצרים את נקודת מבטו של ישי, שעבורו כל מה שקשור לישיבה הוא זועף וקודר.

.

שאלות מנחות:

  1. מה מתרחש לדעתך בסוף הסרט? כיצד מתייחס ישי למשפט שמטיח בו יונתן?
  2. מדוע לדעתך קושר ישי את כל האלמנטים המפריעים בחייו ב”חבילה אחת”? וכיצד זה קשור לקיום מצוות? מה דעתך על כך?
  3. האם הזדמן לך להיות במפגש לא צפוי עם מי ששונה ממך? כיצד התייחסת לזולת בתחילת המפגש ומה קרה בהמשך? האם השתנתה גישתך?
  4. הרב סולובייצ’יק רואה חשיבות גדולה בעצם העלאת השאלות:

“השכל האנושי יש לו עניין בחקירה כנה של סתירה שאינה ניתנת לפתרון והמובילה לייאוש אינטלקטואלי ולענווה, לא פחות מאשר הוא מעוניין בפתרון אמיתי ואובייקטיבי של בעיה סבוכה, המעורר שמחה והמגדיל את ההחלטיות והתעוזה האינטלקטואלית” (מתוך “איש האמונה”)

מה תפקידו של הספק בעיניך?

  1. מאמרים להעשרה:

https://www.daat.ac.il/he-il/kitveyet/shana_beshana/mehabrim/solovettsik-bdidudo.htm

https://www.yeshiva.org.il/midrash/6852

https://toravoda.org.il/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%97%d7%96%d7%a8%d7%95-%d7%94%d7%99%d7%96%d7%94%d7%a8%d7%95-%d7%91%d7%91%d7%a0%d7%99-%d7%93%d7%aa%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9e%d7%94%d7%9d-%d7%aa%d7%a6%d7%90/

https://toravoda.org.il/50-%d7%93%d7%aa%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%92%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%aa%d7%95%d7%91%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%97%d7%95%d7%a1%d7%a8-%d7%94%d7%a2%d7%9e%d7%a7%d7%94-%d7%91%d7%9e%d7%a1%d7%a4/