הורים נבוכים (עלילתי-פיוטי)

ישיבת חמ”ד קריית חינוך, בית שמש

בימוי, צילום, ועריכה: דניאל דרור

קהל יעד:

נוער ומבוגרים

נושאים:

תורה ופרנסה

אידיאל מול מעשה

יחסי משפחה

ניתוח תוכן

תורה ופרנסה:  – “אם אין קמח אין תורה.. אם אין תורה – אין דרך ארץ” – הנער כותב ביומנו את הציטוטים מתוך משנה מסכת אבות. זוהי משנה המציבה את הקונפליקט ושאלת האיזון שבין לימוד תורה לחיי המעשה. מחד, האדם זקוק לפרנסה על מנת שיוכל ללמוד תורה ומאידך, לימוד התורה אמור לייצר התנהגות מוסרית בלב לומדיה. אולם הסרט מציב את היעדרם של השניים: אין פרנסה ואין דרך ארץ. ואף מחזק כי הדברים תלויים זה בזה. כעסה ועיצבונה של האם מול האב הלומד באים לידי ביטוי, ואילו האב לא עונה למצוקה זו, אלא שרוי כל כולו בתוך עולמה של התורה. באופן הזה הסרט מציג עמדה ביקורתית כלפי האב שאינו נוטל חלק ואחריות בהנהגת המשפחה וגם אם התורה היא המרכז בעבורו, ייתכן שהיא גם מנוע לבריחה מהתמודדות. הוא אינו מדבר או מפייס את רעייתו שנתונה במשבר.

אידיאל ומעשה: הטקסטים אותם בחר היוצר לקרוא בתוך כדי הסרט מציגים אידיאל של לימוד תורה משולב בפרנסה ומאור פנים. אולם הסרט מדגים את הקצוות, וכיצד האידיאות מתמוססות כאשר אין איזון מול חיי המעשה. כמו מגדל קלפים המשפחה מתפרקת וכל החלקים בתוכה הולכים לאיבוד, כל אחד ממקומו שלו.

יחסי משפחה: הסרט מדגיש את אחריות ההורים כלפי התנהגות ילדיהם וכיצד התסכול אותו מציגים הילדים נובע מהתנהגות ההורים. כאשר יש מתח בבית, הדבר משפיע על הילדים שלא רואים פיתרון. ההורים נאחזים בעמדותיהם וככל שימשיכו בהיאחזות זו, ללא תקשורת ביניהם – מצבם של הילדים רק ילך ויתדרדר.

שפה קולנועית: זהו סרט פיוטי היוצר קשר של אסוציאציות בין התמונות לבין פס הקול. ישנם שני רבדים בסרט – כתיבת היומן וחיבור הצילומים לדברי הגיבור. עצם כתיבת היומן מאפשרת להציץ לליבו של הגיבור הקרוע בתוך המתח שבבית ובין דברי התורה. הכתבים שנבחרו ושאותם הוא מצטט מציגים עולם שיש בו רכות ותיקון, אולם עריכתם על גבי צילומים של עצב וכעס יוצרים את קונפליקט הסרט – האם לימוד תורה או דאגה לפרנסה?

כמו כן, בתמונת הסיום בה מתרחקת המצלמה מהמבנה ונראים בחלונות זוגות רבים מביע היותר את עמדתו על כך שהבעיה אינה בעיה פרטית של הגיבור אלא בעיה כללית של ציבור.

שאלות מנחות:

  1. מהו לדעתך תפקידו של שוט הסיום? על מה הוא מרמז?
  2. מדוע נקרא הסרט בשם “הורים נבוכים” ואיזה הקשר הוא יוצר לספרו של הרמב”ם “מורה נבוכים”?
  3. מהו הפיתרון שמציע הסרט לשאלת תורה ופרנסה?
  4. מה דעתך על המתח שבין לימוד תורה למעורבות בחינוך ילדים במשפחה?

 

 

 

דילוג לתוכן